Panduan perjalanan Victoria

Mengenai Victoria

Victoria adalah Australia dalam keadaan kecil: negara merapatkan negara gunung salji, epik pantai, ladang anggur, hutan hujan dan laluan air pedalaman terbesar negara ke sempadannya yang sederhana. Belum lagi, metropolis yang sangat disenangi iaitu Melbourne. Ibukota negeri itu terkenal dengan persaingan sengit dengan Sydney, tetapi beberapa orang Welshmen New South akan mengakui tuntutan Melbourne sebagai modal kebudayaan Australia.

Bandar - penuh dengan galeri, seni bina warisan, muzium, acara sukan dan perayaan - mempunyai keseronokan tersendiri, dari bola sepak Aussie Rules (dikenali secara universal sebagai "footie") kepada gastronomi peringkat tinggi. Ia tidak membesar-besarkan, sebenarnya, menyatakan bahawa Melbourne kini menjadi destinasi makanan bertaraf dunia, status yang dicetuskan oleh pelbagai budaya yang jelas.

Tetapi anda tidak perlu melakukan perjalanan jauh dari bandar untuk mengalami apa yang perlu dikongsi oleh Victoria. Ciri-ciri semulajadi datang besar dan berani di sini, dari Great Ocean Road (dianggap sebagai salah satu pemanduan terbaik di Australia) kepada Grampians. Sementara itu, senarai hidupan liar menjadikan ruang untuk wombat, walabi, emu dan segala sesuatu di antara.

Dirujuk sebagai Taman Negara, Victoria merangkul dengan bukit-bukau dan lembah yang berliku-liku - gunungnya menawarkan beberapa sukan musim sejuk terbaik di negara ini - tetapi negeri secara keseluruhannya juga berada di tempat yang kaya dengan sejarah manusia. Dari kepercayaan lama pemilik tanah asli dan cerita-cerita dered-ned Ned Kelly ke warisan keberanian era Emas Rush dan pembuat bir perintis Milawa, destinasi memegang ganjaran sebenar bagi mereka yang melangkah melepasi Melbourne dan sekitarnya.

Fakta utama

Kawasan:

227,416 km persegi (87,806 batu persegi).

Penduduk:

6 juta (2015).

Kepadatan penduduk:

26.2 km persegi.

Modal:

Melbourne.

Beri Kami Pendapat Anda