Kajian: Mashpi Lodge, Ecuador

Terletak di dalam hutan awan Ecuador, Mashpi Lodge mungkin kelihatan seperti sarang penjahat Bond tetapi pemilik hotel mempunyai niat semata-mata beretika, kata Gavin Haines yang memeriksa ke dalam berundur hutan yang mewah ini.

Tanggapan pertama

Sekiranya pengeluar filem Bond seterusnya akan mencari tempat bersembunyi untuk menyembunyikan baddie mereka, maka Mashpi Lodge mengetik semua kotak. Sebagai permulaan, ia berada di Ecuador, yang mengalir hidung ke luar negara dengan menawarkan perlindungan kepada para pengintip yang dituduh dan musuh negara. Sempurna. Ia juga sangat jauh dan terselip di bawah kanopi hutan yang mengguyur. Bond tidak akan dapat. Kemudian ada bangunan itu sendiri; sebuah pembinaan kontemporari uber yang kelihatan seperti kerjasama seni bina antara Goldfinger dan Hilton Hotels. Anda separuh mengharapkan untuk melihat Oddjob berjalan mengelilingi koridor. Tetapi daripada bergegar dengan sekitarnya, seni bina sudut lodge, dengan tingkap dari lantai ke langit-langit, berbeza dengan hutan awan.

Tetapi apa yang paling saya sukai tentang Mashpi adalah cara ia menghancurkan persepsi tentang eko-lodge dan membina semula ia menjadi sesuatu yang tidak mewah. Dan kelonggaran itu bermula pada saat saya melangkah ke pintu, ketika saya disambut oleh staf tersenyum dan segelas jus buah.

Ideal untuk ...

Pencinta alam, pasangan dan tetamu yang mesra alam dengan penghargaan untuk kemewahan.

Bilik

Saya suka mendekati alam semulajadi, tetapi saya juga sangat menyukai mewah; Saya suka tidur di katil saiz Texas, mengambil mandi kuasa dan menangkap berita apabila saya bangun. Sarapan pagi di tempat tidur juga bagus. Dan di dalam bilik saya di Mashpi yang mungkin sepenuhnya. Namun untuk semua kemudahan lima bintangnya, arkitek terkenal, Alfredo Ribadeneira, telah memastikan para tetamu merasa terhubung dengan hutan; tingkap dari lantai ke siling menawarkan panorama luar biasa di luar hutan, yang merupakan salah satu daripada ekosistem yang paling pelbagai bio di planet ini.

Dan ketika saya pergi tidur pada waktu malam - dengan salah satu tingkap terbuka - saya bersumpah saya mendengar setiap spesies memanggil satu dan lain-lain. Ia adalah cacophony yang luar biasa. Saya boleh bercakap tentang minimalism kontemporari bilik, perabot berjenama dan bilik mandi mewah tetapi untuk berbuat demikian seolah-olah prosaic apabila saya dapat menggambarkan kehidupan di sisi lain tingkap saya. Ia seperti dokumentari hidupan liar di luar sana; Bill Oddie akan mempunyai anak kucing.

Malangnya, saya bukan ahli burung seperti Bill, tetapi dengan bantuan buku ornithology saya dapat mengenal pasti pelbagai jenis toucan, siskin dan tanager - semua dari keselesaan katil saya. Itu jenis pemerhatian burung saya.

Bilik terbaik

Terdapat bilik-bilik yang tidak baik di Mashpi, tetapi yang paling didambakan adalah suite Yaku. Terdapat tiga jumlah keseluruhannya, dan sementara mereka tidak berbeza dengan 19 bilik Wayra, mereka mempunyai tab mandi yang menghadap ke hutan.

Makan dan minum

Saya menghabiskan waktu petang dengan pasangan dari Britain yang pengamat burung yang berminat. Mereka telah berada di seluruh dunia dan ketika kami duduk di atas dek di tengah-tengah hutan, mereka dengan gembira merangkul teropong dan berbisik nama-nama burung eksotik.

Namun yang paling teruja saya melihat pasangan ini sedang makan malam - dan saya tidak boleh mengatakan saya boleh menyalahkan mereka kerana makanan di Mashpi adalah ilahi. Menggunakan produk tempatan, sebahagian besar organik, para koki menyusun menu yang sentiasa berubah-ubah yang membawa rasa antarabangsa ke masakan Ecuador.

Terdapat pilihan vegetarian, tentu saja, tetapi karnivor juga boleh memilih cara mereka melalui hidangan daging ayam, daging babi dan daging lembu. Walau bagaimanapun, bagi saya bahan-bahan bintang adalah herba liar - serai, bawang putih, citronella, basil dan banyak lagi - yang dipetik segar dari hutan dan menyuntikkan rasa yang luar biasa ke dalam hidangan. Ini boleh dibasuh dengan pemilihan wain Mashpi, yang dikuasai oleh vintaj Argentina dan Chile.

Sarapan pagi adalah urusan santai dengan buah-buahan segar, roti buatan sendiri, jemuran buah hutan dan kopi tempatan untuk dinikmati. Makan malam adalah lebih formal. Ia tidak semestinya menjamin tux, tetapi pengunjung cenderung menyusup clobber luar dan melemparkan baju atau pakaian. Lampu-lampu juga dimalapkan dan ia membawa suasana yang romantis ke ruang makan dua tingkat, yang merupakan pencapaian dalam persekitaran yang luas.

Tambahan

Selepas sehari berpeluh di hutan, tidak ada yang lebih baik daripada berehat di Space Wellness. Jakuzi dibina oleh panel kayu yang diukir membawa angin dan bunyi hutan. Urut dan rawatan khas juga ditawarkan menggunakan bahan-bahan tempatan semulajadi seperti herba dan daun dari rizab.

Bilik untuk penambahbaikan

Dengan kemasukannya sendiri, Mashpi berusaha untuk menjadi lebih baik dari segi alam sekitar dengan membekalkan sabun, shampoos dan kondisioner bio-degradable untuk para tetamu. Ia kini menggunakan kuasa dari penjana, tetapi ini tidak lama lagi akan terhasil terima kasih kepada tenaga hidro.

Keluar dan kira-kira

Terdapat ahli biologi pemastautin yang tinggal di Mashpi, dan penyelidikan mereka telah memainkan peranan penting dalam membujuk kerajaan untuk mengisytiharkan 1,300 hektar (3,212 ekar) mengelilingi kawasan perlindungan yang dilindungi. Bagaimanapun, selain mendorong perlindungan hutan awan yang lebih besar, pondok itu turut mengadakan lawatan biasa di mana kakitangan berkongsi pengetahuan ensiklopedia mengenai flora dan fauna tempatan.

Untuk pemandangan mata burung, para tetamu boleh melompat pada salah satu basikal langit yang digantung pada kabel yang menjangkau lebih dari 200m (655 kaki) di rizab.Saya mengambil basikal di tengah hujan lebat suatu pagi, bersepah melalui titisan air yang besar dan menyeberangi sungai dan mengalir sungai, sambil mengamati dengan berhati-hati di kanopi hutan di bawah.

Butiran:

Mashpi Lodge, Bolivar Oe6-41 y Cuenca, Quito, Ecuador.
Tel: (593) 2400 4100.
Laman web: www.mashpilodge.com
Kos dua malam, pakej tiga hari (termasuk makanan dan pengangkutan) berharga $ 1,296 (£ 843) seorang di bilik Wayra dan $ 1,552 (£ 1,010) dalam suite Yaku. Hasilnya digunakan untuk membeli dan melindungi lebih banyak hutan awan dan memberi sokongan kepada masyarakat setempat.



Beri Kami Pendapat Anda