Alaska: Padang gurun terakhir yang terakhir

Berlimpah di hewan liar yang berkeliaran tanah yang luas dan air berais, Alaska di mana imaginasi dilangkau oleh realita. Samantha Wilson mengelakkan jejak kapal pesiar yang dipenuhi dengan baik dan pergi di belakang roda untuk meneroka landskap yang tidak tercemar di negara ini.

Saya dan suami saya mengambil keputusan Alaska sebagai destinasi bulan madu kami - tempat yang saya selalu bermimpi melawat. Kami memilih untuk melawat Alaska bukan di kapal pesiar kerana begitu banyak pelawat di rantau ini, atau dengan menyewa rumah motor. Sebaliknya, kami mengupah kereta dan menghabiskan malam perancangan malam kami dan memeriksa ke rumah tamu yang menarik. Ini membolehkan kami menempuh jadual, tidur dalam keselesaan kabin kayu dan ketahui lebih lanjut mengenai negeri ini menerusi sambutan hangat dari tuan rumah B & B kami.

Terokai tanah liar

Kami memulakan pengembaraan Alaskan kami dengan menuju ke pedalaman ke Taman Negara Denali yang menggerunkan, di mana tidak terdapat laluan mendaki dan kedai hadiah. Ini adalah 6 juta ekar (2.4 juta hektar) padang belantara yang tidak dikenali, di mana hiking dilakukan dengan risiko anda sendiri dan Yogi Bear benar-benar adalah renjer. Pelancong-pelawat bas All-American di sepanjang jalan tunggal yang mengangkat rambut. Kami memilih bas "burung awal" ke Pusat Pelawat Eilson - memandu empat jam setiap jalan. Menjauhkan diri pada waktu matahari terbit, kami diperlihatkan untuk melihat sekeliling Gunung McKinley yang meluncur keluar dari awan, terbenam salji dan emas di bawah matahari pagi. Pada 6,194m (20,320 kaki), ia adalah puncak tertinggi di Amerika Utara.

Saiz landskap semata-mata sukar untuk difahami, walaupun ketika melihatnya. Lembah-lembah hijau yang luas diiringi oleh sungai-sungai yang mengilat (atau mereka sungai-sungai?) Dan penduduk liar taman itu boleh didapati di dalam julat gunung yang mengerikan. Bears membuat penampilan, moose lazed di rumput panjang dan caribou berjingkat di seluruh kolam beku. Untuk pertama kalinya, saya benar-benar memahami frasa "luar" yang hebat.

Selepas rasa pertama kami di tanah liat Alaska di Denali, sekilas bayang-bayang beruang telah menimbulkan nafsu makan kami untuk pertemuan yang lebih dekat - jadi kami menempah perjalanan penerbangan untuk melihat mereka dalam tindakan memancing salmon. Ia juga dapat dilihat dengan jelas semasa perjalanan secara bebas di Alaska bahawa terdapat sedikit jalan. Kawasan yang tidak berturap dan tidak dapat dilalui dilalui oleh pesawat terapung, dan hari kita bermula dengan melangkah ke satu pesawat terapung itu. Kami melintasi Cook Inlet ke landskap dara yang luas. Perahu rata-rata mengaburkan kami melintasi tasik ke mulut Wolverine Creek yang perairannya berkeliaran dengan salmon utara. Selebihnya tengah hari dibelanjakan dalam kasut David Attenborough. Kami memerhatikan sebagai ibu beruang bermain dengan anak-anak mereka, memerhatikan hierarki antara beruang coklat dan hitam dan percikan kilat memancing haiwan berkuasa ini.

Wilayah pedalaman Alaska mengejutkan. Punca-punca bandar dan kampung-kampung benar-benar dibanjiri oleh alam semula jadi dan itulah bagaimana penduduk tempatan yang bersemangat dan mesra seperti itu. Kami menghabiskan minggu pertama bukan sahaja menjelajah ke padang gurun, tetapi juga melalui budaya dan sejarah. Kami melawat Ladang Musk Ox untuk mengetahui bagaimana bulu itu ditenun oleh puak-puak Inuit, meneroka lombong-lombong emas yang terbiar panjang, dan berjalan-jalan di sekitar pekan Hutan Hutan Bohemian Girdwood yang indah. Ramai petang dihabiskan untuk berbual dengan tuan rumah kami yang mesra sambil mengunyah salmon asap buatan sendiri.

Berani perairan Arktik

Minggu kedua di Alaska bermula dengan menuju selatan ke arah perairan Prince William Sound dan Kebangkitan Bay. Dalam perjalanan kami melangkah ke dusun Cooper Landing di tengah-tengah Semenanjung Kenai untuk hari berakit ringan di Sungai Kenai Atas. Bald Eagles Amerika meluncur di atas pokok-pokok pain kerana kita hanyut bersama-sama dengan nelayan terbang dan prospek panning untuk emas.

Di hujung selatan Semenanjung Kenai, landskap alpine hijau musim panas tiba-tiba berubah menjadi sejuk. Glasier yang berliku-liku yang berliku-liku mengukir jalannya melalui pergunungan untuk bertemu dengan laut terbuka, dengan celah-celah dengan keretakan yang membingungkan dan percikan kuat ke dalam perairan Arktik - "guruh putih," sebagaimana penduduknya memanggilnya.

Alam tidak dapat diprediksi, dan hidupan liar khususnya. Kami telah cukup bernasib baik untuk melihat semua haiwan berasaskan tanah di senarai hidupan liar kami di Alaska, tetapi kehidupan marin telah sampai pada kami walaupun selepas perjalanan ke Whittier dan Prince William Sound yang sangat cantik - sehingga kami sampai ke Seward.

Perjumpaan pertama kami di Resurrection Bay adalah lawatan gletser dan hidupan liar sehari penuh. Kami mengambil pemandangan dari berang-berang yang berehat di belakang mereka di bawah sinar matahari dan ikan paus bungkuk yang melanggar jarak jauh. Colonies singa laut lazed di atas batu, puffins flapped marah melalui udara. Kami juga melihat banyak pecahan ais dari Aialik Glacier. Senarai hidupan liar hampir lengkap, tetapi apa yang akan perjalanan ke Alaska tanpa melihat orcas?

Ini adalah soalan (walaupun agak rosak) yang kami berikan kepada pemilik rumah kabin sungai di Seward. Tanpa ragu-ragu dia mengaitkan treler botnya ke keretanya, dan dalam masa yang singkat kami sekali lagi menyerang seluruh Teluk Kebangkitan. Kami melihat orcas malam itu, banyak daripada mereka, kerana mereka perlahan-lahan melayang bot kecil kami dengan sengaja. Kami pasti gembira untuk menyelesaikan perjalanan kami di sana, tetapi tuan rumah dan hidupan liar Alaska mempunyai idea lain. Di perairan seperti kolam, dengan matahari tengah malam bersinar, kami memancing untuk salmon sementara disaksikan oleh anjing haram pelabuhan.Sebagai perpisahan terakhir kepada apa yang telah menjadi perjalanan impian dan kejutan yang terpenuhi, ikan paus muda yang berbondong-bondong melompat dengan kegembiraan, melanggar lagi, hanya dengan salah satu daripada hutan belantara terbesar di dunia.

Butiran

Bila hendak pergi: Cuaca yang terbaik adalah pada bulan Julai dan Ogos, tetapi ini juga merupakan masa paling sibuk (dan paling mahal) untuk dikunjungi. Musim bahu - Mei hingga Jun dan September - adalah alternatif yang hebat, walaupun mengharapkan suhu yang lebih sejuk.

Tinggal di mana: Mengembara secara mandiri semasa musim panas bermaksud menempah penginapan terlebih dahulu. Pilihan termasuk kabin log, rumah tumpangan, hotel, pondok padang gurun dan beberapa motel. Laman web Vacation and Travel Alaska mempunyai senarai yang baik (www.travelalaska.com).

Mendapatkan Sekitar: Kereta boleh diambil dari lapangan terbang, tetapi perlu ditempah terlebih dahulu untuk harga terbaik. Satu-satunya kelemahan menyewa kereta di Alaska adalah bahawa polisi insurans tidak membenarkan anda memandu di jalan tidak berturap, yang mana terdapat banyak (termasuk Lebuhraya Denali).

Petua dalaman: Perjalanan di Alaska boleh mahal. Buku Pelancongan Alaska (www.toursaver.com) boleh menjimatkan banyak wang untuk kegiatan yang perlu dilakukan. Ia berharga £ 66 ($ 100) dan mengandungi dua untuk satu tawaran pada semua aktiviti utama dan lawatan.



Beri Kami Pendapat Anda