Afrika dengan jalan: Namibia

Meneroka Afrika dengan jalan raya adalah satu petualangan; Bryony Holland menghidupkan semula 4x4 dan mendapati bahawa bukit-bukit Namibia di selatan Namibia dan bukit bukit yang meleleh menawarkan kejutan yang tidak sepatutnya di dunia dari kegilaan Piala Dunia.

Namibia epik kosong. Ia adalah tempat yang sempurna untuk tidak bersembunyi dari setiap hari dan hanya memandu. Anda akan terkejut dengan berapa banyak jenis ketenangan yang indah di negara Afrika yang surreal ini yang ada di kedai, dari bukit-bukit pasir hingga ke gunung-gunung hingga ke pantai-pantai berputar-putar dan moonscapes yang besar. Sekiranya anda merasakan keperluan untuk melarikan diri dari kekacauan Piala Dunia di Afrika Selatan, melancarkan sempadan ke Namibia selatan, dan meluangkan masa anda menikmati kepingan jauh di Afrika ini dengan jalan.

Namibia Selatan penuh dengan ruang, jika itu masuk akal. Ini adalah kawasan perjalanan utama, tidak terganggu, dan anda mungkin menghadapi lebih banyak springbok daripada pemandu lain. Walaupun 4x4s tidak diperlukan secara ketat, dalam praktiknya mereka memotong kedua-dua kali perjalanan dan benjolan tulang-gemuk dalam dua. Terdapat hanya tiga lebuh raya, semua kualiti yang baik, dan segelintir jalan menengah yang tarmak. Selebihnya adalah runtuhan debu dan bersaiz tinja, yang menambah kesan pengembaraan yang benar-benar segar, jauh dari gelung pelancong yang dipukuli.

Curah hujan yang rendah, malam gurun berbintang dan tapak perkhemahan yang besar dengan komunal braai lubang-lubang (barbeku Afrika) menjadikan selatan Namibia impian berkemah. Sewa beberapa peralatan perkhemahan dengan 4 × 4 anda, dapatkan peta jalan yang baik, pilih CD pemanduan kegemaran anda, top petrol dan air setiap kali peluang timbul, dan anda tidak boleh pergi salah.

Namibia menawarkan banyak tempat perkemahan kecil, di mana anda boleh memukul sesetengah tempatan boerewors (sosej pedas) pada braai, dan nikmati bir Windhoek sebelum menuju katil. Pastikan anda mengunci edibles anda atau anda akan terdedah kepada serangan baboon sebelum subuh.

Di antara tempat yang tidak lama, dengan tanah yang tidak pernah disentuh yang kelihatan prasejarah dihancurkan oleh matahari, mengembara di sekitar sudut Namibia di Afrika dengan jalan mengungkapkan beberapa pemandangan yang tidak dapat dilupakan:

Canyon Sungai Ikan

The Fish River Canyon, di bahagian paling selatan di negara ini, adalah canyon kedua paling dalam di dunia. Boleh diakses hanya dengan lencongan batu kerikil yang panjang dari lebuh raya yang dipenuhi dengan bangkai trak berkarat dan biltong (daging sembuh) gumpalan, ia adalah salah satu daripada khazanah paling terkenal di Afrika Selatan. Sebenarnya, anda mungkin menjadi satu-satunya orang di sana, duduk di pinggir jurang yang tidak dapat dijelaskan di permukaan bumi, dengan seluruh Afrika membentang di hadapan anda. Untuk berehat dari melintasi kawasan Afrika ini dengan jalan raya, habiskan lima hari mendaki 85km (53 batu) sepanjang panjang jurang jika anda melawat semasa Mei - Oktober. Lihat Namibian Wildlife Resorts untuk butirannya.

Luderitz

Luderitz, utara Sungai Ikan, adalah pembuka mata yang lain. Hab perlombongan berlian dan bandar berpuas hati benar, ia terasa ditinggalkan di pinggir dunia. Dalam perjalanan, anda mungkin dapat menangkap kuda-kuda liar yang terkenal di Padang Pasir Namib melintasi padang pasir berpasir. Bagaimana mereka datang untuk berkeliaran dataran yang sunyi itu masih menjadi misteri, tetapi mereka kini menjadi tarikan legenda tempatan dan tarikan pelancong. Sekiranya anda memohon permit khas, anda boleh melawat bandar-bandar hantu angin Pomona dan Elizabeth Bay, jauh di dalam kawasan perlombongan Sperrgebiet yang dilarang semasa penginapan anda di Luderitz.

Sossusvlei

Sossusvlei adalah Namibia yang paling ikoniknya: gergasi pasir merah gergasi yang bertentangan dengan langit biru terang. Bersedia untuk merasa kurcaci, kagum dan sangat, sangat panas. Sossusvlei tidak diragukan lagi paling baik dilihat pada matahari terbit apabila bayang-bayang peralihan melintasi pasir. Pada masa ini, bukit pasir kelihatan bergerak dan berubah warna - sesuatu yang benar-benar pelik untuk dilihat. Cuba memanjat Dune 45 besar untuk panorama yang merendahkan seluruh kawasan. Selanjutnya ke Taman Negara Sossusvlei, anda akan menemui Dead Vlei, sebuah pan garam kering yang berbulu dengan pokok-pokok petik yang kelihatan lebih Dr Seuss daripada fenomena semula jadi.

Untuk mencapai Sossusvlei untuk berjemur, anda perlu tinggal di suatu tempat berhampiran pintu masuk taman dan pergi dalam kegelapan. Kem Gurun Sossusvlei adalah pilihan yang cemerlang dengan khemah kekal yang selesa, peribadi braais dan pemandangan padang pasir yang tidak berkesudahan. Tidak dapat dipercaya dengan aman dan benar-benar terpencil, menjauhkan diri dari semuanya itu bahkan tidak dapat menutupinya.

Pergunungan Namib-Naukluft

Jika, pada masa ini, penerokaan anda dari bahagian jauh di Afrika ini dengan jalan membuat anda mengidam tanda-tanda kehidupan, menghabiskan beberapa malam di Pegunungan Namib-Naukluft, tidak jauh dari Sossusvlei. Di sini, anda akan menemui sungai-sungai yang jelas, mengalir, dan lembah hijau yang dipenuhi dengan springbok rumpai, elang, burung unta dan bahkan gunung zebra: sebuah oasis mewah yang terletak di atas tanah yang tandus. Kem Sungai Tsauchab, dengan mata air semulajadi, laluan berjalan kaki dan padang yang hebat di antara pokok ara liar adalah nafas udara segar selepas mengeja di padang pasir.

Swakopmund

Perjalanan lebih jauh ke utara dan menyeberangi Tropic of Capricorn, anda akan mendapati Swakopmund: pusat pengembaraan di negara ini. Jalan pesisir ke Swakopmund adalah dunia lain, selalunya dengan badai pasir yang besar menyerang jalan-jalan, dan kabut laut tebal bergolek dari Atlantik. Pekan itu sendiri sama-sama surreal, dengan bangunan-bangunan Jerman coklat dan tempatan yang kadang-kadang di Lederhosen. Ia sarang aktiviti adrenalin, dengan segala-galanya dari asrama pasir ke skydiving yang ditawarkan.Luangkan waktu pagi di atas bukit-bukit pasir di atas basikal quad, terbanglah ke atas Skeleton Coast yang penuh dengan kapal karam, cuba memanjat dune-paragliding, menangkap ikan laut dalam, belon udara panas, mendaki batu, berkayak, meluncur lumba-lumba dan kabel geser. Senarai ini terus menerus, dengan pengembaraan baru muncul seperti rumput dataran.

Segala-galanya, terdapat sesuatu yang bukan-planet ini mengenai selatan Namibia, walaupun anda melihatnya dengan mata anda sendiri. Fotogenik mungkin, tetapi tidak ada SLR super-duper dapat menangkap pengasingannya yang indah dan landskap yang mengejutkan. Ini semua tentang keamanan, ruang tak terbatas, kehidupan luar dan jalan terbuka Afrika. Hanya simpan, tali, dan beralih pada pemacu kehidupan anda.



Beri Kami Pendapat Anda