Pengembaraan di Alentejo

Meraba-raba sepertiga dari negara ini, rantau Alentejo di Portugal menawarkan garis pantai yang liar dan kosong, tasik berkilauan dan bukit-bukit - taman permainan yang indah untuk para pecinta petualangan. Tina Banerjee menguji keberaniannya dengan beberapa aktiviti luar.

Menyelam langit
Tiada apa-apa yang menyakitkan ke bumi untuk membuat anda mempertikaikan kewarasan anda - terutamanya apabila anda telah melompat keluar dari kapal terbang yang sangat baik. Kesakitan dengan sejuk (ia boleh teruk dengan ketinggian 4,200m (13,780ft)) dan dinobatkan oleh deritan angin yang mencambuk melewati telingaku, mulut saya dibekukan menjadi kelam-kabut aneh. Tidak syak lagi tentang hal itu: Saya amat petik. Lebih-lebih lagi apabila pengajar saya memutuskan untuk melakukan beberapa pirouettes suka bermain. Dalam ke dalam, saya menjerit.

Kelebihan deria sengit. Di bawah saya, pokok-pokok brokoli, tasik-tasik bersaiz lautan dan benang-benang bercampur-campur menonjolkan landskap hijau dan kuning. Selepas 60 saat yang nyata, hebat, tanpa skala, adrenalin-busting freefall, pelongsor kami akhirnya dibuka dengan hentaman menaik dan tiba-tiba, menakjubkan dengan damai. Relief membasuh saya. Kami melayang ke bawah sebelum mendarat di atas timbunan yang tidak baik di atas tanah (kesalahan saya). Senyum tersebar ke seluruh wajah saya; Saya masih hidup.

Faktor adrenalin: 5
Kos: Saya bertanding dengan Skydive Europe dengan harga € 179.
Tempat makan: Herdade da Malhadinha Nova adalah kebun anggur yang dikendalikan keluarga yang indah, hotel butik dan restoran. Makanannya hebat - cuba kerang cukur dan daging babi hitam - semuanya dibasuh dengan wain yang sangat baik.
Tinggal di mana: Pousada Sao Francisco adalah bekas biara abad ke-13 dengan tembok putih yang dibasuh, menara jam dan gerbang Gothic yang melambung tinggi tetapi bilik-bilik yang gelap dan ketinggalan zaman mengecewakan.

Kembara
Di bawah, di atas slab batu batu pasir abu-abu purba, terletak pada jejak jejak kira-kira elephas antiquus, sebuah pachyderm bertitik lurus yang tinggi sehingga tinggi 3m (12 kaki) yang pernah didiami Eropah Barat sekitar satu juta tahun yang lalu. Sementara itu, penggelek Atlantik berdebar-debar menentang lorong-lorong teluk terpencil dan pantai-pantai keemasan yang menghampiri sejauh yang dapat dilihat oleh mata.

Saya berjalan kaki sejauh 10km (6 batu) dari Trail Nelayan di antara Praia do Malhao dan Vila Nova de Milfontes, sebahagian daripada Rota Vicentina yang panjangnya 340 kilometer. Ini dianggap sebagai salah satu padang belantara pesisir yang terakhir di Eropah Selatan dan saya terpesona oleh pandangan. Kami mengamuk dan mengamuk di sepanjang laluan berbatu yang berbulu, berpasir, tebing yang teruk dengan menyegarkan benteng yang rata, melewati sarang buangan yang berdiri sendiri di atas puncak batu berukuran pinprick dan di atas gua-gua yang misterius memotong jauh ke dalam perut bumi.

Terdapat empat, kenaikan seharian untuk memilih di Trail Nelayan, dengan pilihan penginapan, makan dan aktiviti dalam perjalanan, sebahagian daripada rangkaian Casas Brancas yang didedikasikan untuk mempromosikan pelancongan yang mampan. Dengan rancangan untuk menarik 150 orang di bahagian jejak setiap hari, nasihat saya sampai di sana sekarang, sebelum orang lain melakukannya.

Faktor adrenalin: 2
Kos: Percuma.
Tinggal di mana: Naturate Campo adalah rumah tamu luar bandar yang menawan dengan 10 bilik yang selesa tetapi selesa berhampiran Milfontes. Nikmati hidangan tradisional Portugis dan perkhidmatan peribadi; pemilik Rui menyentuh gitarnya untuk tetamu pada waktu malam dan isteri Pamela menunjukkan kemahiran berpakaian beliau pada kuda Lusitano yang indah.

Berselancar
Hati saya melepaskan pukulan ketika saya menghadapi Atlantik, bergulat dengan canggung dengan papan luncur di bawah lengan kanan saya ketika lautan menggelitik kakiku. Saya tiba-tiba merasakan kedalaman saya - dan saya belum memasuki air. Pengajar pesakit saya Andre merasakan keraguan saya dan membimbing saya ke arah gelombang bersaiz Goliath.

São Torpes menawarkan keadaan yang baik untuk para pelayar baru pada musim panas tetapi hari ini, arusnya tinggi dan arusnya kuat. Selepas pemanasan ringkas dan pelajaran pantai tentang bagaimana untuk mendayung, mengimbangi dan melompat ke papan kami (yang Andre memaparkan nimbly, dan saya menyalin dengan semua rahmat ikan paus), sudah tiba masanya untuk beberapa tindakan.

Saya melangkah keluar ke ombak dan dengan bantuan Andre, mengangkat diri saya ke papan, jadi dia boleh menarik saya keluar melampaui gelombang yang tidak henti-henti. Saya melihat ke arah puncak sebelum Andrew berkata dengan bijak: "Anda terlalu tegang." Lebih seperti tegar dengan ketakutan, saya fikir. Akhirnya kita sampai ke titik di mana terdapat rehat di penggelek, Andrew menghidupkan papan saya, dan sebagai gelombang mendekati, tiba-tiba booms: "Sekarang!". Kecuali saya memalukan melakukan apa-apa, hampir tidak bergerak dari kedudukan selamat, mendatar saya di papan. Syukurlah, saya menebus diri saya pada percubaan kedua dan membuatnya menjadi lutut saya. Pada yang ketiga, saya akhirnya sampai ke kakiku untuk bersenang-senang sebelum melakukan kejatuhan ke laut.

Malarkey melayari ini menjadi letupan dan saya terpikat. Mengenai gelombang Goliat? Kurang daripada dua kaki tinggi, nampaknya. Tetapi siapa yang menghitung?

Faktor ketakutan: 4
Kos: Pelancongan kelas dua jam bernilai € 25 dengan Sekolah Costa Azul Surf.
Tempat makan: Selepas berselancar pagi yang sukar, masukkan ke dalam salad sotong yang lazat, ikan bakar, tradisional minyak sawit (tepung yang mengandungi daging, sayuran dan roti) dan krim ais buatan sendiri di restoran tepi pantai Arte e Sal.
Tinggal di mana: Meminta bilik dengan katil empat poster di Herdade das Barradas da Serra di Grândola di mana bumbung kayu, pintu kayu dan bilik mandi yang luas menanti.

Berbasikal gunung
Di atas saya, bandar puncak bukit Monsaraz yang mengagumkan di tengah-tengah kumpulan kecil penunggang gunung kami. Dengan bangunan yang dibasuh putih, balet besi tempa, jalan batu buntar dan arena kastil purba untuk melawan tembakau, ia adalah magnet bagi pelancong yang tiba dengan beban jurulatih. Terbaik untuk diterokai pada waktu pagi apabila anda dapat menikmati pemandangan anda sendiri - panorama kebun zaitun yang tidak berkesudahan, kebun-kebun anggur yang jauh, Lake Alqueva berkilauan dan di luar sempadan Sepanyol.

Dari Monsaraz, kami menikmati menaiki basikal sejauh 10km (6miles), menggabungkan menuruni bukit, rata dan lembut, petani masa lalu yang menuai tanaman mereka dengan alat tradisional, di sepanjang jalan kosong dan rumah Moor yang cantik. Dalam perjalanan, kami melompat untuk melihat dengan lebih dekat di kawasan monumen megalitik yang menarik, seperti tapak perkuburan purba yang diperbuat daripada batu granit yang bertarikh kembali ke 4,000BC.

Faktor ketakutan: 1
Kos: Lawatan basikal gunung dengan Turaventur bermula dari € 29 euro setiap orang.
Tempat makan: Dengan pemandangan Monsaraz, restoran tepi sungai, Centro Nautico, menawarkan hidangan yang ringkas tetapi lazat untuk mengisi minyak selepas menaiki basikal.
Tinggal di mana: Interior dalaman, bar dan kolam yang hebat dan lokasi yang indah di Évora bersejarah menjadikan Hotel M'ar De Ar Muralhas (www.mardearhotels.com) sebuah permata yang benar.

PERLU TAHU
Penemuan Sunvil (tel: 020 8758 4722; www.sunvil.co.uk) menawarkan penginapan B & B selama satu minggu dari £ 744pp (dua perkongsian), termasuk penerbangan pulang dengan TAP Portugal, di Herdade das Barradas da Serra, Naturarte Campo, Pousada Sao Francisco dan Hotel M'Ar de Ar Muralhas, dan kereta sewa. Aktiviti adalah tambahan.

Untuk maklumat lanjut tentang Alentejo, lihat www.visitalentejo.pt/en/