Panduan gourmet ke Argentina

Argentina terkenal dengan daging lembu - boleh dikatakan yang terbaik di dunia - tetapi itu bukan semua yang baik untuknya. Jane Duru mengambil lawatan kuliner di luar ibukota Buenos Aires untuk mengetahui apa pengalaman makanan yang terletak di luar.

Di laluan Uco Valley Mendoza

Glug, glug, glug. Satu-satunya bunyi untuk didengar di dalam bilik adalah murmurs penghargaan kumpulan saya, ketika kita menghidu dan merasakan jalan melalui pilihan anggur di pengeksport wain terbesar Argentina, Trapiche. Kami berada di Lembah Uco, kawasan penghasil wain terbaru di wilayah barat laut Mendoza. Pengembaraan masakan saya bermula di wilayah utara Argentina ini, di mana semak-semak gurun pasir berwarna hijau memenuhi gunung-gunung Andes yang berbatu putih. Hanya 90 minit perjalanan dari Buenos Aires, rantau wain adalah salah satu perhentian utama di mana-mana jadual perjalanan masakan negara.

Setengah jam dari bandar Mendoza, kawasan Trapiche yang mengagumkan adalah tempat pertama. Diasaskan pada tahun 1883, anggur telah menghasilkan wain selama lebih dari 100 tahun, kini merangkumi lebih daripada 1,200 hektar (2,65 ekar) tanah. "Lima puluh tahun yang lalu, satu-satunya soalan yang anda tanya adalah: 'Adakah saya mahu merah atau putih?' Jawapannya adalah: 'Banyak!'" Kata Luciano, pemandu pelancong kami yang ke hadapan ketika kami bersiar-siar di kompleks yang kompleks muzium di tapak yang dipenuhi dengan mesin kayu tua dan jentera sebelum bergerak ke kawasan di mana kereta kebal memegang wain yang duduk duduk dan pekerja boot berpakaian pergi tentang cara misteri mereka. Asap halus yang manis adalah serangan ke atas hidung.

Di dalam persekitaran yang mewah di dalam bilik perceraian, struktur seperti gudang dengan rasuk kayu yang melambung tinggi, di mana panel kaca di lantai kayu membolehkan sekilas ke dalam ruang tong di bawah, kami mula merasa kami dengan Torrontés 2012. Wain putih dihasilkan dari satu-satunya anggur Argentina asli, biasanya di ketinggian lebih tinggi Cafayate dan Salta.

Diundang untuk mencium dan mengalihkan kaca sebelum minum, saya diberi amaran bahawa ini dikenali sebagai 'wain liar'. Saya tidak lama lagi melihat mengapa; apa yang berbau seperti wain manis aromatik ternyata menjadi lebih kering dan rasa berasid, agak lebih seperti sauvignon blanc. Kami bergerak melalui pelbagai jenis lain, termasuk wain dari siri Iscay yang dicipta oleh winemaker Daniel Pi dan Malbec yang tidak dicabar dari siri Terroir 2009, yang turun dengan baik. Sebagaimana dikatakan oleh Luciano dalam nada yang sangat berhati-hati: "Wain adalah sesuatu yang perlu diambil dalam konteksnya - anda tidak dapat memisahkannya." Dalam suasana ini, saya dapat melihat dengan tepat apa yang dia maksudkan.

Sehingga pertengahan 20th penggunaan wain abad untuk rata-rata Argentina adalah 90l perut hati setiap tahun, yang menyusut ke bawah 30l pada 1970-an kerana penduduk tempatan menemui rasa bir dan kok. Walau bagaimanapun, walaupun permintaan domestik yang menurun, 30 tahun yang lalu telah melihat industri pengeksport wain Argentina berlepas, yang dimantapkan oleh seluruh dunia yang menemui produk yang paling simboliknya: anggur Malbec. Sebuah anggur ungu yang mula-mula ditanam di Perancis, didapati sangat sesuai dengan ketinggian tinggi, iklim padang pasir yang mendung Mendoza, menghasilkan wain merah pedas yang menyerupai kebanyakan jenis lain dalam populariti.

Viticulture secara tradisinya terletak di Valley de Lujan de Cuyo, di pinggir bandar, tetapi sebagai tanah menjadi lebih mahal, dan persaingan untuk hak air di antara bandar berkembang dan pengeluar wain tumbuh, pengeluar digesa untuk mencari padang rumput yang baru. Mereka menemui Lembah Uco, kawasan ketinggian yang lebih tinggi, 80km (barat daya barat daya) Mendoza, di kaki bukit Andes. Sentiasa dilihat sebagai berpotensi tetapi kurang dalam pengairan banjir yang sesuai untuk tumbuh-tumbuhan anggur, permulaan irigasi titisan umpan 20 tahun yang lalu (teknik dimana jumlah air yang diberikan kepada anggur dapat dikendalikan dari jarak jauh melalui sistem kabel di sepanjang akar anggur), bermakna potensi kawasan itu dapat dibuat dengan realiti dan perlahan-lahan, perkebunan anggur telah berpindah, memimpin Lembah Uco untuk dipanggil sebagai versi Argentina Lembah Napa.

Berhenti lebih lanjut mengenai pelancongan Uco Valley termasuk anggur mewah Andeluna, di mana saya diperkenalkan ke Altitud Malbec 2011 dan Pasionale, binatang yang jarang ditemui: anggur cabernet franc yang lurus. Anggur biasanya hanya digunakan dalam campuran, tetapi ini mempunyai rasa manis, bersahaja, dan lembut. Akhir sekali, saya melawat Salentein, terkenal bukan sahaja untuk wainnya (mereka menyediakan anggur untuk perkahwinan diraja Belanda) tetapi galeri yang dilampirkan memaparkan koleksi seni peribadi pemilik. Dipandu oleh Luis yang bermaklumat di sekeliling tanaman anggur yang renggang, rusuk, ia melegakan untuk melewati matahari yang terik di luar, ke dalam serban hitam yang sejuk dari anggur. Walau bagaimanapun, ini bukan hanya ruang storan berfungsi; Rasanya seperti kuil Masonik, dengan tong disusun di sekeliling motif bintang tengah yang terletak di lantai batu. Setelah berkeliaran melalui Chardonnay, Merlot, Malbec dan Numina (campuran rumah lima buah anggur yang berbeza), saya tersesat dengan rasa bahawa wain di Mendoza bukan semata-mata untuk dirayakan, tetapi juga menyembah.

Melancarkan Rosario

Walau bagaimanapun, Argentina mempunyai lebih banyak tawaran untuk memasak daripada wain yang sangat baik. Perhentian seterusnya pada lawatan gourmet adalah Rosario, sebuah bandar sekitar 900km (560 batu) di timur Mendoza, dan penerbangan 30 minit dari Buenos Aires. Terletak di tebing barat Sungai Paraná dan diasaskan pada 17th abad ini, ia sering disamakan dengan Buenos Aires dalam bentuk kecil, tuntutan utamanya adalah menjadi tempat kelahiran Che Guevara dan Lionel Messi. Ia mungkin kelihatan sebagai pusat kekayaan gastronomi tetapi warisan warisan Eropah Argentina, dengan pendatang Sepanyol dan Itali yang membawa masakan mereka bermakna bahawa mungkin ia bukan sekadar kebangsaan nasionalis apabila Datuk Bandar mengisytiharkan: "Abad terakhir adalah untuk pawagam dan muzik; ini akan menjadi abad untuk rasa. "

Terdapat tanda-tanda yang menggosok di bandar, tidak kurang dengan tajuk tidak rasmi sebagai 'modal ais krim' - terdapat lebih 20 panti ais krim dalam 20 blok, dan festival Ais Krim Kebangsaan diadakan setiap Oktober. Membawa lawatan ke Heladerias Esther di Pelligrini Avenue telah saya bersumpah untuk mengurai Haagen Dazs; ini betul-betul aisisan artisanal. Saya mahu makan segala-galanya, dari dulce de leche di mana-mana (sejenis karamel manis yang menyebar yang dimakan Argentina dengan segala-galanya), kepada Sabayon yang memanjakan lembut (ramuan berperisa port). Semua ais krim dihasilkan di laman web, menggunakan buah-buahan dan ramuan asli dan bukan perasa serbuk dan institusi keluarga yang berumur 40 tahun adalah salah satu tempat yang paling popular di bandar ini, menjual lebih daripada 2000l ais krim pada hari musim panas yang panas ; Saya mengintip kedua-dua anak muda dan tua yang berpuas hati dengan hidangan yang murah hati semasa lawatan saya.

Kebanggaan dalam bahan-bahan tempatan yang segar jelas tinggi di bandar ini kerana Argentines mula mencari semula budaya mereka dan hidangan tempatan membuat kebangkitan semula. Masakan istimewa serantau lain termasuk medialuna masin (bukannya bentuk manis yang terdapat di mana-mana sahaja), dan sandwich 'Carlito' - semacam sandwich panggang yang diperbuat daripada roti tipis berkulit dan diisi dengan tomato saus, ham dan keju. Inisiatif kebun bandar yang memenangi anugerah yang diasaskan oleh wanita tempatan yang menganggur di pasaran bekalan Rosario di kota dengan buah-buahan dan sayuran segar, sementara restoran-restoran seperti Sunderland dan tempat makan halus Pobla del Mercat sangat ingin mempromosikan penggunaan bahan tempatan mereka.

Jarak ke sungai bermakna ikan bukan daging lembu, mendapat pengebilan teratas pada menu - ini adalah satu-satunya tempat untuk mencari ikan empanadas - dan di pondok ikan tempatan berhampiran kawasan pantai Rambla Catalunya, menggantungkan ikan yang paling tidak pernah saya lihat - ikan keli, dorada, surubi, boga. Hanya beberapa meter berjalan kaki di Escaurizo Parilla, restoran lama yang penuh dengan penduduk tempatan, saya dapati mereka dimasak di parilla (grill), dan dihidangkan dengan chimichurri (pasli, oregano, bawang putih dan sos minyak), daging lembu yang sama digunakan di seluruh negara, dan hampir seperti dagingnya - ikan dan cip, gaya Argentina. Ketika Buenos Aires dapat mengumpulkan perhatian singa, kedua-dua Rosario dan Menedoza membuktikan bahwa ia membayar untuk melihat di luar ibukota.

————————————————————————————-

PERLU TAHU

Mendapat ke sana: Air Europa terbang dari London ke Buenos Aires (melalui Madrid) dengan tambang pulang bermula dari £ 624 setiap orang. Ini juga termasuk perjalanan bas balik percuma dari lapangan terbang Ezeiza ke Rosario. Tambang dengan Air Europa dari London ke Mendoza (melalui Buenos Aires) adalah dari £ 758. Semua penerbangan termasuk cukai, makanan dan minuman percuma di atas kapal dan 23kg bagasi. Untuk penerbangan dalaman Aerolineas Argentinas mempunyai pas Lawatan ke Argentina untuk dua penerbangan kembali yang menghubungkan Buenos Aires ke Mendoza dan Rosario. Tambang bermula dari £ 450 ditambah cukai.

Tinggal di mana: Di bandar Mendoza, Hotel Internacional (tel: +54 261 425 5600) terletak saat-saat dari pusat piazza dan menjadikan pangkalan yang baik untuk menjelajah kota. Jika anda ingin berada di rantau wain, Entre Cielos di Lujan de Cuyo (tel: +54 261 498 3377) adalah hotel butik mewah di mana bilik-bilik dihiasi dengan sentuhan individu yang unik dan terdapat sebuah restoran yang sangat baik di lokasi.

Mengembara: Pelancongan yang meluas di sekitar rantau Mendoza akan memerlukan pengangkutan jalan, tetapi pemandu peribadi boleh didapati di sewa di bandar Mendoza dan mungkin melakukan lawatan sendiri dengan basikal. Banyak kilang wain menjalankan lawatan harian tetapi ini mungkin berbeza-beza bergantung pada masa tahun, dan lawatan harus ditempah terlebih dahulu di mana mungkin. Di Rosario, pengangkutan kereta adalah cara terbaik untuk dikelilingi, walaupun banyak kawasan pusat mudah dilalui.

Maklumat lanjut: Ketahui lebih lanjut di Lawati Argentina.


Beri Kami Pendapat Anda