Panduan makanan kepada Jepun

Dari ramen yang lazat dan sashimi yang indah untuk makanan jalanan mulut dan kek lagi, Jepun adalah surga foodie dan sangat mungkin yang destinasi gourmet muktamad. Sama ada anda melawat Tokyo selama beberapa hari atau menjelajah di lapangan terbang, mengalami makanan yang hebat dan makanan tempatan dengan panduan makanan Jepun Coralie Modschiedler.

Kisah yu dan pasar ikan

Ia adalah 4.30 pagi di pekan nelayan Katsuura, beberapa jam di selatan Osaka. Tidak ada pelancong yang kelihatan. Ketika saya menggosok mata saya dan menguap tak terkendali, bot nelayan besar mula muncul di kaki langit. Tidak lama kemudian, adegan kegilaan muncul di hadapan saya, seperti berpuluh-puluh nelayan Jepun di luar, membasuh, menaikkan dan menimbang beratus-ratus tuna yang baru ditangkap. Ia adalah penglihatan yang sangat menarik dan mengasyikkan. Jerung dan ikan pedang juga dalam campuran, tetapi Katsuura paling terkenal dengan menangkap tuna yang dikatakan oleh pejabat pelancongan yang terbesar di Jepun.

Ia hampir pukul 7 pagi ketika matahari terbit dan para nelayan kembali ke laut, melambai selamat tinggal dengan senyuman ketika mereka hilang di kejauhan. Walaupun kami tidak menukar kata, mereka membiarkan saya masuk ke dunia mereka selama beberapa jam dan untuk itu saya sangat berterima kasih. Tidak lama kemudian, ramai pembeli, pelelong dan penduduk tempatan mengambil alih dok kerana lelang tuna bermula. Saya menuju ke pasar tuna kecil di sebelah dan menonton apabila gerai-gerai ditubuhkan dan tuna dihiris dan dipamerkan.

Saya hanya di sini secara kebetulan. Malam tadi, saya bertemu seorang nelayan yang memberi inspirasi di sebuah restoran tempatan berhampiran pelabuhan dan selepas berkongsi cerita memancingnya (dan bagaimana dia telah menangkap ikan hiu yang besar pada hari sebelumnya dan itulah sebabnya dia memaparkan kepalanya di baldi di kaunter restoran! ), dia yang mengesyorkan saya bangkit awal untuk menonton lelongan ikan. Dia tidak mengharapkan saya benar-benar melakukannya sehingga dia kelihatan terkejut apabila dia melihat saya di pasaran. Sebagai merawat, dia menawarkan saya beberapa tuna sashimi segar untuk sarapan pagi. Sarapan sushi yang saya ada di Tokyo beberapa hari yang lalu - di salah satu restoran terkenal di sebelah Pasar Ikan Tsukiji - adalah sensasi, tetapi tuna sashimi ini jauh melampaui jangkaan saya; ia begitu segar, cair-in-the-mouth, lazat.

Foodie nikmat di bandar

Pengalaman saya di Katsuura adalah salah satu daripada banyak kemuncak dari perjalanan baru-baru ini ke Jepun. Saya telah melawat negara ini empat kali dan telah mengembara dari Nikko ke Okinawa, namun, setiap kali saya pergi, saya sentiasa mencari makanan baru. Tetapi anda tidak perlu menceburkan diri ke pekan-pekan perikanan kecil dan desa-desa gunung untuk mendapatkan rasa Jepun. Dari makanan mewah berbintang Michelin ke makanan jalanan yang lazat, bandar-bandar Jepun memberikan banyak makanan di kawasan makanan. Berikut adalah beberapa tempat kegemaran saya, saya kembali ke masa dan masa lagi.

Tokyo mempunyai semua yang anda perlukan untuk mendapatkan rasa pertama masakan Jepun: tonkotsu ramen yang sangat baik di Kyushu Jangara Ramen, yakiniku (daging panggang dan sayuran) di Gyukaku, lazat tonkatsu (cutlets daging babi yang dilapisi tepung dan digoreng) dan croquette krim ketam di Tonkatsu Wako. Pasar Ikan Tsukiji adalah must-do - pergi ke sana dengan 5 pagi jika anda mahu melihat lelongan tuna dan makan sarapan di salah satu restoran sushi yang hebat di sebelah pasar (saya cadangkan Sushibun; akan ada barisan tetapi sushi yang indah benar-benar bernilai menunggu). Jika anda mempunyai sedikit masa, pergi ke Utsunomiya, dua jam di utara Tokyo, untuk yang paling lazat gyoza (ladu) ada.

Kyoto adalah tempat yang ajaib dan makan di salah satu restoran tradisional yang bersebelahan dengan sungai ketika matahari terbenam adalah merawat sempurna selepas hari yang sibuk melompat kuil. Lantai bawah di stesen keretapi utama juga mempunyai banyak hidangan lazat.

Untuk hidangan belut utama, Nagoya adalah tempat untuk mencuba: hitsumabushi (belut manis dimakan tiga cara) di Maruya Honten tidak boleh dilepaskan! Jika anda suka pancake yang enak, anda perlu mencuba Osaka takoyaki dan okonomiyaki persembahan. Saya mempunyai banyak lagi sorotan makanan Jepun tetapi saya tidak dapat menyenaraikan semuanya di sini jadi saya berharap senarai pendek ini memberi inspirasi kepada anda untuk pergi dan cuba untuk diri sendiri.

TIPS DINING

Peribahasa yang berguna: Katakanlah itadakimasu ("Saya dengan rendah hati menerima") sebelum makan dan gochisosama deshita ("terima kasih untuk makan") selepas selesai makan. Dengan minuman, selalu berkhidmat kepada orang yang bersebelahan dengan anda terlebih dahulu dan tunggu mereka balas. Kampai bererti "bersorak" (tidak pernah mengatakan "dagu chin"; dalam bahasa Jepun ia merujuk kepada alat kelamin lelaki!)

Etika: Jangan lulus makanan dari penyepit anda ke orang lain atau tanam penyepit anda dalam semangkuk beras - gerak isyarat ini dikaitkan dengan upacara pengebumian. Ketika datang untuk slurping, ia sangat baik untuk berlari ketika makan mi kerana ia bermakna anda menikmati makanan.

Tipping: Tidak ada keperluan untuk tip (teksi, restoran, dll) di mana sahaja di Jepun. Orang Jepun tidak pernah tip dan ia mungkin dilihat sebagai tidak sopan untuk berbuat demikian.

PERLU TAHU

Bila hendak pergi: Kecuali untuk Hokkaido dan Okinawa, cuaca di Jepun kebanyakannya sederhana, dengan empat musim yang berbeza. Musim bunga dan musim luruh adalah masa yang hebat tahun untuk dilawati, dengan suhu yang ringan, perayaan yang bersemangat dan dedaunan yang luar biasa (bunga ceri merah jambu pada musim bunga, daun merah dan emas yang berapi di musim luruh). Jun adalah musim hujan utama.

Mendapat ke sana: Pelbagai syarikat penerbangan terbang ke Tokyo dan Osaka dari UK (KLM dan Air France sering menawarkan tambang termurah dari London) tetapi untuk penerbangan terus dan jaminan terjamin, terbang dengan British Airways, Virgin Atlantic, Japan Airlines atau All Nippon Airways.

Mengembara: Cara terbaik untuk mengembara ke Jepun ialah dengan menggunakan Pas Laluan Jepun (tersedia untuk bukan penduduk sahaja). Harga tetap membolehkan anda melakukan perjalanan ke seluruh kereta api Keretapi Jepun (termasuk kebanyakan kereta api peluru) semasa kesahihan lulus satu, dua atau tiga minggu. Sila ambil perhatian bahawa anda mesti membeli Pass Rail Japan anda sebelum ini anda pergi ke Jepun - anda akan menerima 'Exchange Order' yang anda perlukan untuk bertukar untuk lulus sebenar apabila anda tiba.

Tinggal di mana: Alternatif yang hebat untuk hotel di Jepun termasuk penginapan kuil dan ryokans (hotel gaya tradisional Jepun), di mana tetamu memakai yukatas (kimono kapas), makan makanan tradisional dan tidur di tikar tatami.

Membaca berguna: Jepun oleh Rail (Edisi ke-3, 2012) oleh Ramsey Zarifeh adalah buku yang sangat baik yang dilengkapi dengan maklumat kereta api, jadual kereta api dan tip budaya. Untuk maklumat lanjut mengenai Jepun dan merancang perjalanan anda, baca Panduan Perjalanan Jepun dalam talian kami dan lawati www.jnto.go.jp.