5 pekan-pekan Mexico yang tidak dipukul

Dari hutan firma Tlaxcala ke arca surrealist di Xcalak, terdapat jauh lebih banyak ke Mexico daripada pantai-pantai Riviera Maya

Mexico boleh kelihatan tidak berkesudahan. 32 negerinya merangkumi setiap ekosistem dan landskap yang boleh dibayangkan; semua mempunyai identiti mereka sendiri, dan pelbagai budaya, bahasa dan masakan. Anda mungkin fikir mustahil untuk tayar kegemaran pelancong Oaxaca City, pantai Mayan Riviera, atau Mexico City sendiri - tetapi bagi mereka yang ingin pergi lebih jauh di sini adalah beberapa tempat yang lebih tersembunyi yang setiap kekasih negara yang indah ini sepatutnya mempunyai pada senarai mereka.

Zacatecas

Perak dibuat Zacatecas salah satu daripada bandaraya terkaya New Spain. Deposit perak dan mineral yang besar yang terdapat di bukit-bukit yang mengelilingi menyebabkan bandar yang indah ini terkenal kerana mempunyai 'wajah batu merah jambu dan hati perak'. Ia kini penuh dengan hotel-hotel butik yang baik, cantinas dan restoran yang sangat baik (jangan ketinggalan chef muda Hugo Soto Cosecha Taller de Cocina untuk hasil tempatan bermusim) duduk shoehorned ke jurang di kaki Cerro de la Bufa (dahulunya salah satu daripada lombong perak terbesar di dunia).

Katedral Our Lady of the Assumption, ZacatecasSvetlana Bykova / shutterstock

Pusat bersejarah ini adalah lorong alur sempit yang mengelilingi fauna bangunan baroque yang menakjubkan dari katedral batu merah jambu yang sangat besar (dibina antara 1729 dan 1753), yang boleh dikatakan sebagai contoh terbaik seni bina Churrigueresque di Mexico. Ambil kereta api kecil ke Cerro de la Bufa di mana anda boleh melawat apa yang tersisa di lombong El Eden (operasi perlombongan berhenti pada tahun 1960), atau bahkan menari malam di kelab malam yang benar-benar surreal La Mina di dalam.

Dari Zacatecas, ambil perjalanan sehari ke Jerez de García Salinas, hanya 45 minit memandu jauhnya dan salah satu pusat karir Mexico. Sekiranya anda bernasib baik untuk berada di kawasan Sabado de Gloria (Sabtu Minggu Seminggu) anda boleh mengharapkan sebuah pesta jalanan yang sangat liar yang penuh dengan karang pada kuda di kulit dan perak yang indah seluruh negeri dikenali, tetapi itu Jerez dengan bangganya pusat. Pekan yang sangat indah ini dibanjiri dengan kuda dan wanita terbaik di negeri ini, menunjukkan kemahiran menunggang, minum dan menari - tidak menyebut pembakaran upacara Yudas.

Guanajuato

Satu lagi bandar perlombongan tua yang luar biasa adalah Guanajuato, yang sering diabaikan oleh pelancong yang memihak kepada San Miguel de Allende yang lebih terawat (satu jam memandu - kedua-duanya tidak boleh diterima). Ibukota negeri adalah sebuah bandar universiti yang bersemangat, penuh dengan muzium, kafe, bar dan restoran yang menarik yang terletak di dalam jalan berliku yang tidak berkesudahan di mana setiap bangunan nampaknya dicat warna cerah yang berbeza. Bandar ini menjadi tuan rumah Festival tahunan Internacional Cervantino, acara seni antarabangsa yang paling penting di Mexico (dan Amerika Latin), tetapi juga mengekalkan penawaran budaya yang kaya sepanjang tahun, dengan muzium yang sangat baik yang tidak berkesudahan (termasuk koleksi mayat yang dikebumikan pada tahun 1833 semasa wabak kolera dan terkenal oleh Werner Herzog untuk urutan pembukaan Nosferatu the Vampyre 1979, Teater Juarez (dibuka pada tahun 1903, dan salah satu teater paling indah di Mexico), rumah zaman kanak-kanak Diego Rivera, dan festival filem antarabangsa yang sangat berjaya .

The Alley of the Kiss, GuanajuatoBill Perry / shutterstock

Tlaxcala

Tlaxcala adalah salah satu daripada negeri terkecil di Mexico, dan sering diabaikan sama sekali oleh pelancong Mexico dan antarabangsa yang memihak kepada jirannya yang lebih terkenal. Di sini anda akan menemui hutan kunang api kuno (Jun - Ogos) dan hotel ex-hacienda yang menakjubkan. Di bandar Huamantla, Sabtu kedua pada bulan Ogos adalah 'tiada siapa yang tidur malam' - penduduk menutupi jalan-jalan di ibu kota yang memerangi banteng lama di dalam karpet yang luas. Terdapat kembara yang sangat baik di kaki bukit-bukit Malinche, beberapa kastil terbaik di Mexico (pulque adalah minuman yang diperbuat daripada sap yang ditapai dari agave), dan pelbagai jenis jagung tanah asli yang tidak berkesudahan (melawat Ixtenco semasa perayaan tahunan mereka yang didedikasikan untuk jagung).

Ia bernilai menghabiskan beberapa hari di sini - anda tidak mungkin melihat mana-mana pelancong lain. Tapak arkeologi yang menarik di Cacaxtla, pusat kekuasaan untuk budaya purba yang kita tahu sangat sedikit tentang, mempunyai beberapa mural yang terpelihara di Mexico, termasuk 'Battle Mural' yang berasal dari abad ke-8.

Xilitla, San Luis Potosí

Hanya di luar Xilitla terletak tempat yang dipilih oleh pujangga British surrealist Edward James untuk Las Posas, taman hutan hujan subtropisnya yang penuh dengan patung-patung konkrit yang menjulang tinggi, yang kini menjadi taman terbuka kepada pelawat. Pekan ini adalah tempat yang popular untuk para artis dari seluruh dunia jadi selalu ada orang ramai yang menarik untuk ditemui di sini. Dalam rantau Huasteca, yang merangkumi tujuh negeri yang berlainan dan merupakan salah satu wilayah biodiverse di Mexico, Xilitla adalah pangkalan untuk meneroka air terjun, fauna dan flora yang luas di kawasan sekitar Sierra Madre Oriental, serta menikmati gastronomi yang unik di rantau ini. Tanah di sini sangat subur dan penduduk setempat dari kampung-kampung sekitar datang untuk menjual pelbagai ekor chilis liar, herba dan buah-buahan (terdapat beberapa yang tidak pernah anda lihat sebelum ini), serta kopi yang ditanam tempatan.Berjarak lima jam dari ibukota kolonial yang menakjubkan di San Luis Potosí, Xilitla adalah permata tropika yang sangat lembap dan lembap.

Las Pozas "The Pools" Stephani Elizabeth / shutterstock

Xcalak, Quintana Roo

Jika jumlah kelonggaran anda selesai, kampung nelayan kecil Xcalak, di sempadan dengan Belize di titik paling selatan Semenanjung Yucatan, adalah syurga. Dengan hanya kira-kira 375 penduduk dan segelintir rumah tamu depan yang bertingkat rendah untuk pelawat, Xcalak telah berjaya melarikan diri dari kawasan yang sangat jauh - 3 jam perjalanan dari Chetumal (atau 6 jam ke selatan dari Cancun), melewati pemandangan indah perairan Laguna Bakalar dan Mahahual. Xcalak mempunyai pusat menyelam yang sangat baik untuk menerokai Chinchorro yang panjangnya 25 batu panjang, sebuah terumbu atol yang meliputi kawasan sekitar 310 batu persegi. Terdapat juga memancing yang sangat baik, dan segelintir restoran tempatan yang menyajikan tangkapan sehari.



Beri Kami Pendapat Anda