24 jam dalam: Ljubljana

Setelah diselesaikan oleh orang Rom, dimusnahkan oleh Attila the Hun dan diserbu oleh Magyars, Ljubljana baru-baru ini muncul dari bekas Yugoslavia untuk menjadi kota kosmopolitan dengan pemandangan kebudayaan yang berkembang. Ketahui cara menghabiskan 24 jam di salah satu bandar modal yang lebih kecil di Eropah.

RISIKO MUDAH

Pemasa Pertama

Pasar Central yang sibuk di Old Town Ljubljana adalah yang terbaik pada waktu awal, apabila paparan tetap tidak disentuh oleh pelanggan yang bersemangat dan keinginan untuk memadamkan keperluan untuk sarapan pagi adalah yang paling kuat.

Di bahagian dalam meander menyapu yang memisahkan teras Kota Lama dari kawasan kejiranan Ljubljana yang lebih moden, pasar yang direka oleh arsitek Slovene yang terkenal Jože Plečnik adalah campuran awal pagi yang mengagumkan dari vendor dalam kostum tradisional, penduduk tempatan dalam perjalanan mereka untuk bekerja dan bermata mata pelancong.

Ia adalah tempat yang bagus untuk diteruskan, dengan balang goreng strawberi liar kecil dan periuk madu emas dengan kemas dibentangkan di bawah kanopi berwarna hijau dan putih. Duduk dengan kopi dan pastri di salah satu kafe yang melayari pasar atau cuba membuat ais krim tempatan yang lazat dari salah satu gerai - tidak pernah juga awal untuk ais krim.

Tangan lama

Mulailah hari di Taman Tivoli, sebuah oasis yang tenang di mana tupai merah pergi ke perniagaan mereka yang tidak terjejas oleh jogol tempatan. Duduk di bangku simpanan dan angkat udara pagi, menyertai kelas yoga atau bersiar-siar di sepanjang laluan pelbagai laluan pokok.

Selepas berjalan-jalan santai, menuju ke Muzium Sejarah Kontemporari Kebangsaan (Celovška cesta 23) untuk waktu pembukaan pada pukul 10 pagi. Muzium ini memberikan rekod mendalam sejarah Slovenia yang lebih baru dan kemunculannya sebagai salah satu negara terkecil dan terbaru di Eropah.

MORNING

Pemasa Pertama

Ambil kaca bersilang kaca dari Krek Square ke Ljubljana Castle, yang berdiri dengan bangga di atas bandar seolah-olah ia menyaksikan pulangan naga - simbol bandar legenda itu mengatakan Jason dari Argonaut pernah membunuh.

Istana ini telah dipulihkan dengan penambahan baru yang dimasukkan ke dalam stonework asli, gaya mashmash gaya seni bina yang sama ada berfungsi atau tidak bergantung pada citarasa anda. Apapun pandangan anda, pastikan anda menuju ke bumbung melalui tangga spiral yang memukau - satu pertiga dari Slovenia dapat dilihat dari sini pada hari yang baik.

Menginap di kompleks istana untuk makan tengah hari di Gostlina na Gradu (Grajska planota 1), sebuah restoran berkubah di halaman istana. Di sini, makanan kaya kaya seperti skuta (keju cottage), ocvirki (lemak babi rangup) dan zaseka (daging babi babi) diikuti dengan tambang Slovenia yang sungguh termasuk bučni njoki (labu gnocchi) atau kranjska klobasa (sosej).

Tangan lama

Tergantung pada salah satu basikal Bicike (daftar terlebih dahulu: www.bicikelj.si). Ini adalah percuma untuk digunakan sehingga satu jam, yang memberi anda masa yang cukup untuk menaiki ke daerah Krakovo. Perkampungan nelayan yang cantik dahulu ini dicirikan oleh rumah-rumah kecil yang kemas dan kemas di lorong-lorong sempit. Hari ini, ia adalah rumah kepada taman-taman pasaran yang luas, hasilnya yang beroda ke pasar pusat pada kereta oleh petani penduduk setiap pagi.

Kembali ke pusat ke Jambatan Triple yang unik untuk beberapa penyegaran di kafe Lolita (Cankarjevo Nabrežje 1). Dicalonkan sebagai salah satu pekarangan ais krim yang direka terbaik di dunia, tempat ini lebih banyak daripada es krim, dengan kek yang hebat dan macarons dari semua warna yang disajikan dalam suasana funky yang menghadap ke sungai.

AFTERNOON

Pemasa Pertama

Sungai Ljubljanica mengalir di tengah-tengah bandar yang indah ini, dengan benteng tepi sungai yang dikelilingi oleh kafe dan bar - suasana yang menjelaskan beberapa sebab mengapa budaya kafe adalah pusat kehidupan seharian di sini.

Untuk orientasi yang lebih baik dari bandar, ambil lawatan bot dari jeti di sebelah Jambatan Triple. Perjalanan singkat melepasi bangunan barok berwarna-warni yang sebahagiannya tersembunyi oleh willows yang menangis yang tenang perlahan di tepi sungai. Penduduk tempatan boleh ditemui berehat di tangga perairan atau bersosial di bar terapung sibuk berhampiran taman botani.

Jika anda bernasib baik untuk berada di Ljubljana pada bulan Disember, benteng Breg adalah salah satu lokasi utama untuk Pesta Perayaan, dengan gerai makanan dan minuman yang duduk di samping berdiri menjual barangan bulu dan hadiah Krismas.

Tangan lama

Sebagai calon untuk Bandaraya Sastera UNESCO untuk tahun 2013 dan Modal Buku Dunia sebelumnya pada tahun 2010, terdapat banyak tarikan sastera di Ljubljana.

Projek Perpustakaan di bawah projek The Treetops, yang berlangsung dari Mei hingga September, menggalakkan penduduk tempatan dan pelawat untuk meluangkan masa untuk membaca di tebing sungai. Rak buku kecil dihiasi di sekitar jalan-jalan di pelbagai tempat pusat bandar, yang bermaksud bahawa tanpa buku tidak ditinggalkan.

Ljubljana juga menjadi rumah kepada banyak kedai buku yang penuh dengan karya-karya klasik dan karya-karya Slovenia. Duduk dan hilang diri anda selama beberapa jam di samping sungai atau di ruang terbuka Kongres Square sebagai penduduk setempat.

MINGGU

Pemasa Pertama

Kesenian ini menjadi pusat hiburan malam Ljubljana. Dewan Slovene Philharmonic Orchestra yang mengenakan Hall Philharmonic di Kongres Square menjadi tuan rumah muzik klasik sepanjang tahun; sementara pada bulan-bulan musim panas, pertunjukan teater terbuka terbuka di Square of Revolution Perancis, konsert berlangsung di Kongres Square, dan segala-galanya dari opera jalan ke puisi dilakukan di Prešeren Square.

Di sebelah jalan kecil di luar Prešeren Square adalah Gostlina AS (Čopova ulica 5), ​​kegemaran penduduk tempatan untuk hidangan yang dipengaruhi oleh Itali seperti tagliatelle babi hutan liar. Restoran intim ini juga mempunyai banyak pilihan wain Slovenia, sementara teresnya menyediakan tempat yang bagus untuk koktel sebelum atau selepas koktail lilin.

Tangan lama

Selepas makan malam di Pri Vitezu (Breg 18-20) dan beberapa minuman selepas makan malam di salah satu daripada banyak bar tepi sungai di tambak Petkovškovo, berjalan kaki ke timur laut ke daerah Metelkova.

Walaupun kelihatannya melarang pada pandangan pertama dengan senibina dan grafiti yang luar biasa, Metelkova adalah pusat seni jalanan dan muzik bohemian yang berkembang pesat dari komune budaya dan jongkong yang ditubuhkan pada awal tahun sembilan puluhan.

Kehidupan malam yang meriah di daerah ini berpusat pada klac bar muzik dan kelab, termasuk Orto Bar (Grablovičeva 1), tempat rock tertua di Ljubljana. Di sini, sampul Bon Jovi, Aerosmith dan Van Halen dihiasi oleh penduduk tempatan berambut panjang, kulit-kulit yang lebih senang untuk menikmati pelancong yang ganjil.



Beri Kami Pendapat Anda