24 jam dalam: Havana

Mengejutkan, gila dan penuh sejarah, Havana adalah salah satu kota yang paling membingungkan dan menawan di Caribbean.

Bersedia untuk kejutan budaya dan mengambil langkah mundur dalam waktu di kota yang penuh dengan permata seni bina, 1950-an kereta dan rum, rum dan rum lagi. Sama ada anda tinggal sehari atau seminggu, Havana akan tinggal dalam ingatan anda lama selepas anda pergi.

RISIKO MUDAH


Anda boleh menginap di istana abad ke-18 di Old Town Havana atau hotel butik seni nouveau di tepi pantai, tetapi untuk mengalami kehidupan Cuba seperti tempatan, pilihan terbaik adalah memilih casa tertentu, sebuah rumah Cuba - biasanya terletak, sangat murah dan penuh karakter (kedua-dua tempat dan tuan rumah). Bangunlah bunyi Habaneros (penduduk Havana) yang menjalankan perniagaan harian mereka di luar tingkap anda dan berangkat awal untuk meneroka jalan-jalan yang disenaraikan UNESCO Habana Vieja (Old Havana). Pagi awal adalah masa terbaik untuk mengambil gambar dengan sempurna, bertemu penduduk tempatan yang menarik dan menghargai campuran Habana Vieja yang dipulihkan dan runtuh, tanpa mendapat gangguan oleh jineteros (hustler) cuba menjual cerut palsu atau memorabilia Che Guevara.

SARAPAN

Makanan bukan cabutan utama Cuba, tetapi ada cara untuk merasai grub yang lazat jika anda tahu ke mana hendak pergi dan apa yang perlu dicuba. Untuk sarapan pagi, pop ke restoran hotel, cuba gula-gula dari penjual jalan atau kedai roti tempatan, atau jika anda telah tinggal di casa, makan di sana - ia adalah pilihan terbaik untuk sarapan pagi dan biasanya dimasukkan dalam harga. Casa Pemilik menyajikan campuran roti, marmalade, madu, telur dan buah-buahan (pisang, pepaya atau buah-buahan yang ada di musim), dengan kopi segar dan jus yang ditekan.

MORNING

Sekarang semua kedai-kedai dan muzium terbuka, menatap yang berlaku El Capitolio(sangat menyerupai Bangunan Capitol di Washington, DC) di Centro Habana, sebelum menuju ke Real Fábrica de Tabacos Partagás (Calle Industria 520), betul-betul di belakang Capitolio, salah satu kilang cerut sulung lama dan terbesar di Cuba, untuk mengetahui tentang pembuatan salah satu produk yang paling dieksport di Cuba. Terdapat lawatan berpandu selama 45 minit secara berkala (10am dan 2pm untuk lawatan bahasa Inggeris), tetapi masa terbaik untuk melawat adalah pertengahan pagi apabila anda akan dapat melihat seorang lektor membaca kertas kerja kepada 700 pekerja yang menggulung cerut di depan mata anda. Anda tidak boleh mengambil gambar, jadi nikmati pemandangan dan bau cerut segar sebelum membeli beberapa di kedai yang sangat baik di kilang.

El Capitolio, Havana, CubaKamira / Shutterstock


Untuk peminat sejarah dan burung-burung kebudayaan, Museo Nacional de Bellas Artes (Calle Trocadero) dan Museo de la Revolución (Calle Refugio 1), utara Capitolio, juga patut dikunjungi. Dalam perjalanan ke Habana Vieja, hentikan kopi di Edificio Bacardí (Avenida de las Misiones antara Empedrado dan San Juan de Dios), kejayaan arkitek seni deco dengan lobi yang menakjubkan dan kafe kecil.

Sekiranya anda belum selesai, luangkan masa demi langkah dengan berjalan kaki melalui Habana Vieja. Bermula dengan Calle Obispo, sebuah jalan pejalan kaki yang bersemangat di mana orang Kuba datang ke kedai. Dengan peniaga jalanan, kedai-kedai pelancongan, galeri, kedai buku, hotel dan restoran, ini adalah salah satu jalan yang paling animasi di bandar. Semak gerai buku pada Plaza de Armas (untuk karya oleh Jose Martí, Fidel Castro dan ikon komunis yang lain), di hujung utara Obispo. Dari sini, kawasan tepi pantai hanya beberapa minit sahaja.

LUNCH

Untuk makan tengah hari, pergi ke Plaza de la Catedral di mana anda akan menemui kafe-kafeteria yang cantik dengan pemuzik yang bermain klasik Kuba semasa anda makan. Dataran yang indah diapit oleh bangunan penjajah dan didominasi oleh salah satu katedral yang tertua di Amerika, abad ke-18 Catedral de San Cristóbal de la Habana. Sekiranya anda ingin keluar dari keramaian dan kesibukan bandar, berjalan kaki ke tepi pantai dan cuba makanan laut gourmet di El Templete (sudut Avenida Carlos Manuel de Céspedes dan Narcisco López).

AFTERNOON

Makan tengah hari, berjalan-jalan di antara Plaza de Armas dan Plaza de la Catedral, berhenti di Hotel Ambos Mundos, sebuah bangunan bergaya 1920-an, di mana Ernest Hemingway tinggal selama hampir 1930-an. Dalam bilik 511, dia mula menulis Untuk Siapa The Bell Tolls. Bilik Hemingway telah dipelihara cukup banyak kerana ia adalah ketika dia tetamu dan kini dibuka sebagai muzium. Kepala bawah untuk minum peringatan atau dua di bar lobi, di mana mojitos dilengkapi dengan iringan piano hidup.

Thirst memadamkan dan berehat, melarikan diri dari waktu petang dengan melompat ke 'Teksi Coco' (moped tiga roda tiga) untuk La Rampa di Vedado (barat Centro Habana). Anda akan menunggang di Malecón, persiaran pinggir laut yang indah di Havana yang dipenuhi dengan bangunan neo-klasik yang berwarna-warni.

Jika anda tidak keberatan beratur (kadang-kadang sehingga satu jam), hentikan untuk ais krim di Coppelia (sudut Calle 23 dan L), sebuah salon es krim besar yang ditempatkan dalam bangunan bergaya zaman pertengahan di tengah-tengah taman. Berkhidmat lebih dari seribu pelanggan sehari, ia sangat popular dengan penduduk setempat dan rasa ais krim lazat. Bagi mereka yang tidak boleh menunggu, terdapat juga bilik cepat di sebelah kiri pintu masuk utama, di mana anda boleh membayar dalam peso yang boleh ditukar.Ia tidak mempunyai ciri bangunan utama Coppelia dan hanya menawarkan beberapa perisa seperti coklat dan vanila, tetapi anda tidak perlu menunggu dalam masa selama lebih daripada lima minit.

Kembali ke pinggir laut untuk melihat Hotel Nacional yang terkenal di dunia (sudut Calle 0 dan 21). Setelah diisytiharkan sebagai monumen kebangsaan, Hotel Nacional adalah tempat kediaman semua hotel Cuba dan destinasi dengan haknya sendiri, dengan lobi ubinnya yang berubang, lift besi-gril asal dan beranda colonnaded elegan yang menghadap ke laut. Sebelum ia menjadi gelap, berjalan-jalan di sepanjang Malecón dan nonton para nelayan sebagai set matahari dan trotoar mengisi dengan pasangan, pemuzik dan vendor.

MINGGU

Untuk makanan yang sahih dan lazat, makan malam di a paladar - sebuah restoran yang dikendalikan oleh Kuba biasa di rumah mereka sendiri - seperti La Guarida atmosfera (Concordia 418 antara Gervasio dan Escobar) di Centro Habana, Paladar de Adela (Calle F 503 antara 23 dan 21) di Vedado, atau La Cocina de Lilliam (Calle 48 11311 antara 13 dan 15) di Miramar. Tempahlah untuk menjamin jadual.

Suatu petang di Cuba tidak lengkap tanpa muzik langsung dan rum lagi. Kepala ke Casa de la Música (Avenida de Italia 155 antara Neptuno dan Concordia) di Centro Habana untuk salsa kelas dunia; El Floridita (Calle Obispo 557) di Habana Vieja untuk tontonan kegemaran Hemingway, daiquiris beku; atau Opus Bar (sudut Calzada dan D) di Vedado untuk koktel dan boleros yang menyayat hati di sebuah bar lounge retro di 1970 di atas Teatro Amadeo Roldán.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Havana, lawati panduan perjalanan Havana kami.

Menyukai artikel ini? Awak juga mungkin menyukai:
Mencari Havana Hemingway

Kepala ke El Floridita untuk daiquiris bekuMaurizio de Mattei / Shutterstock




Beri Kami Pendapat Anda