24 jam dalam: Buenos Aires

Buenos Aires tidak ada tempat untuk orang yang lemah hati. Sebuah peminat animasi, penari tengah malam, kereta-kereta penangkapan dan penindasan yang kuat, bandar besar yang dikeringkan matahari ini merupakan nukleus yang kuat dari salah satu negara Amerika yang paling ramai di Amerika Selatan.

Dari kerumunan animasi yang mengisi plaza bandar dengan baik hingga ke malam, untuk keributan politik dan kegilaan membeli-belah pusat, Buenos Aires adalah rusuhan sepanjang masa yang menunggu untuk disambung.

RISIKO MUDAH

Apabila matahari bersinar, jalan-jalan di tengah Buenos Aires melihat artis, penumpang, kafe dan pembeli semua bersaing untuk bilik kaki. Dan apabila ada isu politik di udara, demonstrasi yang penuh semangat mengisi kehangatan Avenida de Mayo. Mengalahkan orang ramai dan mengetuai tempat pertama untuk mengembara pelbagai bangunan politik dan monumen bersejarah.

Mulailah di hujung barat Avenida de Mayo oleh bangunan kerajaan Palacio del Congreso (Avenida Entre Ríos 50) - keindahan berwarna hijau yang dimodelkan di Bangunan Capitol Washington DC.

Beberapa bangunan di, menghargai keluk-keluk lancar yang melampau bangunan pejabat Palacio Barolo (Avenida de Mayo 1370) yang indah, yang direka untuk mewakili Komedi Ilahi Dante; ruang bawah tanah dan lantai bawah neraka, 1-14 purgatori, dan 15-22 syurga.

Selepas menyeberangi tasik Avenida 9 de Julio, terus ke arah pusat politik merah jambu bandar ini: Casa Rosada (Plaza de Mayo) yang ikonik. Balai bawah pejabat presiden yang memalukan ini telah melihat tokoh-tokoh Argentina yang paling terkenal - dari wanita pertama yang terkenal Eva Perón kepada pemain sepak bola Diego Maradona - mengatasi orang ramai yang bersorak. Bangunan dan muzium di tapaknya terletak di ujung timur Plaza de Mayo yang berdaun, yang populasi merpati yang berkembang sering digulingkan oleh demonstrasi yang tegar.

Berjalan-jalan pendek dari sini adalah jalur membeli-belah di pedestrianized Florida, di mana pakaian yang murah dan ceria menguasai tertinggi. Berperang melalui kedai-kedai kecil yang disumbat dengan produk kulit, berbual dengan tukang-tukang jahit yang menjual barang-barang mereka, dan di hujung utara mengambil lima di Plaza San Martín yang menyenangkan. Plaza diabaikan oleh beberapa bangunan yang menggerunkan - yang paling menarik adalah seni deco Kavanagh Building (Florida 1065) - dan dihiasi dengan monumen, termasuk satu memperingati mereka yang terbunuh dalam Perang Falklands.

Di Plaza Fuerza Aérea yang berdekatan, terdapat Torre Monumental: hadiah menara jam dari komuniti British setempat dalam peringatan Revolusi Mei 1810 Argentina.

SARAPAN

Porteños (Penduduk Buenos Aires) mungkin terkenal dengan kelebihan malam mereka asados (barbeku), tetapi makan pertama hari adalah lebih sederhana. Menu sarapan ala kopi Argentina yang tipikal adalah kopi yang kuat yang disajikan dalam pelbagai cara, disertai dengan tostadas (roti bakar) atau medialunas (pastri gaya croissant kecil). Medialunas datang sama ada de grasa (nipis, padat dan dibuat dengan lemak babi) atau de manteca (lebih manis, lebih gemuk dan dibuat dengan mentega).

Berjarak dengan jarak 1.5 km (1 batu) dari Avenida de Mayo cafe con leche dan medialunas di tengah-tengah hiasan seni nouveau Café Tortoni (Avenida de Mayo 825). Pelanggan terdahulu yang terkenal ini, kafe tertua di Buenos Aires, termasuk tango luminary Carlos Gardel dan tokoh sasterawan yang terkenal, Jorge Luís Borges.

Jika anda menginginkan makanan tradisional Inggeris pada hujung minggu, bawa teksi cepat ke pub Gibraltar (Perú 895) di San Telmo, atau pergi ke Oui Oui (Nicaragua 6068) di Palermo untuk telur dan pastri Perancis .

MID-MORNING

Hancurkan bas ke Recoleta, barrio (kejiranan) yang paling mewah di Buenos Aires, untuk jalan-jalan yang tidak jelas dihiasi dengan seni bina gaya Paris dan butik-butik mewah.

Tarikan utama Recoleta adalah perkuburan megah (Junín 1760). Perkampungan marmar yang makam yang menjulang tinggi ini merupakan tempat peristirahatan terakhir untuk ramai yang paling dihormati di Argentina - yang paling terkenal ialah Eva Perón. Kemasukan adalah percuma, walaupun peta berharga beberapa peso adalah pembelian yang berguna, dan lawatan berpandu biasanya boleh diatur di pintu masuk.

Di rehat di bawah pokok-pokok kuno yang mengelilingi tanah perkuburan, dan, jika makanan berada dalam agenda, kafe La Biela (Avenida Quintana 600) yang berdekatan mempunyai sandwic steak yang hangat.

Sebagai alternatif, pergi ke barisan wain yang sejuk di Alvear Palace Hotel (Avenida Alvear 1891) yang terkenal di Recoleta untuk hidangan wain semasa makan tengah hari. Di bawah pelbagai tingkat kemewahan tinggi hotel, sommelier Alejandro Barrientos mengambil orang-orang yang duduk di sekitar meja perjamuan panjang di bawah selagi melalui pilihan campuran Argentina - dari cahaya Patagonian Pinot Noir kepada nada-nada madu dari Torrontés dari Salta, masing-masing disertai oleh memuji makanan kecil yang lazat.

Sekiranya anda suka mengambilnya lebih mudah, kembali dengan minuman berais dan makan tengah hari mewah di Milion (Paraná 1048) di Paraná. Bar dan restoran yang luar biasa ini terletak di rumah yang diubahsuai dan menyajikan hidangan Argentina dengan percikan Mediterranean (makan tengahari dihidangkan 12-4 malam). Turun di atas teres dengan salah satu spesies mereka daiquiris basil beku.

AFTERNOON

Kepala ke kejiranan tertua di kota, San Telmo untuk tempat membeli-belah eklektik.Setelah pulang ke rumah elit bandar (sebelum wabak demam kuning pada tahun 1871 menyaksikan penduduknya berlepas), San Telmo hari ini merupakan pusat kreativiti bohemian yang menentang latar belakang romantik yang merosot abad ke-19.

Di samping gereja-gereja lama, jalan-jalan di cobbled dan kafe-kafe yang menarik, hari-hari utama San Telmo adalah Defensa Street - terutamanya kedai-kedai antik yang indah - dan pasaran dalaman yang besar disusun dengan segala-galanya dari pakaian vintaj dan poster untuk daging segar dan runcit.

Menjelang hujung selatan Defensa, nikmati teduhan Plaza Dorrego. Ahad melihat ini menjadi titik tumpuan yang berwarna-warni di pasaran jalan mingguan yang luas.

MINGGU

Datang pukul 9 malam, Buenos Aires ' parrillas (restoran grill) isi dengan lapar porteños mengamati pelbagai pemotongan daging yang mendesis. El Desnivel (Defensa 855) adalah sebuah kediaman di San Telmo yang terus-menerus menggembirakan dengan gril-grilnya yang habis-habisnya mendesis lembaran tebal daging Argentina yang utama. Untuk lebih mencabar, gemuk morcilla (sosej darah) dan rangup chinchulines (usus) adalah kadar pertama, dan diiringi oleh rumah merah yang halus.

Untuk sesuatu yang lebih minimum, cuba kecil yang tidak dinamakan parilla di Carlos Calvo di mana penduduk tempatan bertenggek di atas sekumpulan kecil bar najis yang mengambil masa mereka di atas keranjang daging yang baru ditanam. A choripán (sosej chorizo ​​dalam roti roti) dari sini adalah makanan Buenos Aires yang murah, enak dan teliti.

Bar baru muncul tepat di San Telmo, tetapi kegemaran bersejarah seperti El Federal (sudut Perú dan Carlos Calvo) dan Bar Plaza Dorrego (penjuru Defensa dan Humberto Primo) pasti memegang mereka sendiri terhadap kumpulan trend terkini. Sekitar tengah malam, menuju ke cahaya rendah milongas (dancehalls), di mana kelembutan tango dari tango menyimpan semua umur dengan ketat dipeluk hingga subuh. Torquato Tasso, di hujung selatan Defensa di Parque Lezama, memberikan pelajaran tango setiap hari.

Untuk perayaan yang lebih kontemporari, tangkap teksi ke Costanera Norte dan tarian selama berjam-jam di salah satu superclubs tepi sungai, sementara di bandar mencari bar koktel sejuk di banyak bandar Palermo. Atau, cukup tarik tempat duduk di kafe jalanan yang tenang dan bersembang cortados (espresso dengan susu) sehingga matahari terbit.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Buenos Aires, lawati panduan perjalanan kami di Buenos Aires.



Beri Kami Pendapat Anda