24 jam dalam: Beirut

Perkataan yang bersemangat adalah salah satu yang sering digunakan oleh penulis perjalanan tetapi untuk ibu kota Lubnan, Beirut, ia adalah salah satu yang benar-benar sesuai dengan rang undang-undang. Salah satu tempat parti terbaik di dunia, Beirut menggabungkan selera hedonistik untuk keseronokan dengan jalan-jalan yang indah dan menarik - jika bermasalah - sejarah. Satu hari tidak melakukan keadilan tetapi dengan panduan 24-jam kami, anda sepatutnya dapat memerah dalam beberapa acara.

RISIKO MUDAH

Terletak di antara laut dan gunung, Beirut adalah salah satu daripada bandar-bandar langka yang membolehkan anda menyambung semula dengan alam semula jadi ketika berada dalam jarak yang mencolok lampu terangnya. Dan tidak dapat menyamakan jubitan semula jadi dan bandar lebih baik daripada Corniche Beirut.

Tidak lama dahulu, seorang penumpang di bawah pesisir tepi pantai adalah pemuliharaan wartawan perang yang gigih - atau yang tidak kental - tetapi sekarang, Corniche Beirut adalah salah satu keindahan kota. Bersama pemandangan Mediterranean, pemandangan tepi pantai menawarkan pemandangan Gunung Lebanon ke timur dan gaya eklektik eklektik. Pergi jauh sebelum orang ramai tiba untuk menikmatinya dengan selamat, dengan kopi atau keping baklava diambil dari salah satu daripada banyak penjual makanan jalanan.

SARAPAN

Sekiranya anda berjaya menahan penjual baklava di corniche, kepala pusat bandar untuk sarapan anda. Terima kasih kepada optimisme post-perang Beirut, bangunan-bangunan baru menembak, tetapi kawasan pusat bandar bersejarah menawarkan petunjuk tentang kenapa bandar itu pernah dikenali sebagai 'Paris of the East'. Perkembangan yang luas diapit oleh peninggalan penjajah dan loggia batu berwarna madu menguasai, dengan kafe jalanan yang hidup membawa kehidupan ke jalan-jalan. Kayu berwarna terang menambah warna kilauan selamat datang, manakala pemandu jam sibuk yang gila memberikan alasan untuk merangkul secara perlahan di sepanjang trotoar.

Sarapan ala Lebanon biasanya merupakan urusan yang mudah, dengan banyak labneh (keju krim lembut), zaatar (campuran herba dan bijan), pudina, tomato dan timun, disajikan dengan segar markouk roti dan banyak kopi hitam tebal. Kopi adalah perniagaan yang serius di Lubnan, jadi elakkan kesilapan rookie meminta cappuccino: anda akan menjadi keliru pandangan dan akan berakhir dengan sesuatu yang tidak seperti Nescafé standard rawa. Sebaliknya, salin penduduk setempat dan minum kopi hitam dengan banyak gula.

MID-MORNING

Tidak ada lawatan ke ibukota Lubnan yang lengkap tanpa perjalanan ke Muzium Nasional (Rue de Damas), jadi kepala di sana selepas sarapan pagi. Sejarah Beirut kembali lebih dari 5,000 tahun dengan menyebut terawal metropolis yang dirakamkan pada 15 tahunth abad SM BC huruf Amarna Mesir. Sejak itu, bandar ini telah melihat gelombang pencerobohan, bermula dengan orang Makedonia di 140BC dan memuncak dalam pemerintahan Perancis berikutan kejatuhan Empayar Uthmaniyyah. Akibatnya, seni bina dan budaya Beirut mempunyai rasa yang multikultural, sementara Muzium Nasional adalah tempat asal barang-barang antik yang berlainan.

Koleksi besar peninggalan Phoenician muzium ini akan membuatkan anda sibuk berjam-jam tetapi jangan lupa untuk menyelidiki masa lalu sendiri. Semasa Perang Saudara Lubnan, Beirut dipecah menjadi dua dan muzium, yang mengetuai garis penandaan, telah berulang kali dikebumikan. Apabila perang berakhir pada tahun 1991, ia rosak teruk dan hanya dibuka semula pada tahun 1999. Jika semua sejarah telah membuat anda lapar, menuju timur sepanjang Jalan Abdallah El Yafi sehingga anda tiba di Jalan Abdel Wahab, di mana anda akan menemui sebuah restoran nama yang sama yang membuat garis mesra purse dalam makanan tempatan dan mempunyai teres yang cerah untuk menikmatinya.

AFTERNOON

Selepas makan tengahari, kembali ke arah corniche dan tidur bersiar-siar dengan tempat berjemur di salah satu pantai di Beirut. Walaupun terdapat banyak pantai awam, majoriti tidak begitu bersih sehingga pertaruhan terbaik adalah menuju ke persimpangan pasir swasta seperti Riviera Beach Club (Corniche El-Manara). Percuma untuk tetamu di Riviera Beirut Hotel, semua orang wajib untuk keluar untuk keahlian hari tetapi ia berbaloi untuk pasir keemasan yang bersih dan air Mediterranean yang mendalam.

Kemudian, menuju selatan ke arah Pigeon Rocks di sepanjang corniche untuk shisha matahari terbenam dan peluang untuk menyaksikan matahari terbenam ke ciri-ciri semula jadi Beirut. Jawapan Lubnan kepada Durors Door Dorset, dua lengkungan besar yang berkerumun bergabung ke tanah besar melalui jalan berbatu yang pendek yang diikat dengan celah-celah dan mantra-mantra untuk jepitan flip. Anda kadang-kadang akan melihat seorang wanita setempat yang berpelukan tinggi, tetapi lebih baik untuk mencubanya di pelatih atau terus minum dari sudut pandangan yang lebih selamat dari corniche.

MINGGU

Kepala kembali ke pusat makan malam untuk mercu tanda lama yang terkenal yaitu Abdel Wahab (51 rue Abdel Wahab el-Inglizi). Sangat popular dengan penduduk tempatan dan pelawat, restoran ini mengkhususkan diri dalam buffets mewah yang dicirikan oleh lebih banyak jenis houmous daripada anda pernah percaya wujud, semuanya terletak di bangunan Ottoman-sempurna gambar. Sekiranya anda berjaya memakan jalan anda melalui semua penggemar, Abdel Wahab melakukan garis yang baik di dalam pud tempatan, termasuk baklava di mana-mana.

Jika anda masih boleh bergerak selepas itu, adegan parti Beirut adalah salah satu yang terbaik di dunia. Orang-orang tempatan yang menarik dan mesra dan pelbagai bar, kelab dan kafe sepanjang malam shisha bermakna ada sesuatu untuk semua orang.Pada waktu malam, jalan-jalan ibukota Lubnan sibuk dengan perayaan dan tidak merangkum semangat parti Beirut lebih kemas daripada Amethyste Lounge (Minet El Hosn) di Hotel Phoenicia. Di sana anda akan dapati menu koktel yang besar (cuba Beirut Cosmopolitan), pendekatan luxe untuk menyediakan dan teres tepi kolam renang. Ia bagus untuk shisha sejuk yang dikelilingi oleh orang-orang cantik Beirut dan pad pelancaran yang sempurna untuk malam berpesta serius.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Beirut, lawati kami Panduan perjalanan Beirut.



Beri Kami Pendapat Anda