24 jam dalam: Bangkok

Jalan raya yang cepat di jalan-jalan di Bangkok agak menakutkan untuk pelawat kali pertama, dan ada yang menolak ibu kota sebagai terlalu berlegar dan berjiwa menjadi berharga untuk jangka masa yang lama. Tetapi jika anda bersedia untuk mendapatkan tangan anda kotor, berunding sois (jalan-jalan sampingan), dan lihat di luar lalu lintas, bunyi dan pencemaran, anda akan mendapati banyak hati di metropolis yang besar ini.

RISIKO MUDAH

Quarter backpacking di sekitar Khao San Road Banglamphu tidak boleh menjadi teh semua orang - jika anda sedang mencari keaslian, pergi ke tempat lain; kawasan ini adalah brash, turis dan anda akan mendengar lebih banyak bahasa Inggeris daripada suara Thai di bahagian bandar ini. Namun, bersiar-siar beberapa jalan jauh dari kawasan utama Khao San ke arah sungai dan anda akan menemui Taman Santichaiprakarn yang kecil dan sederhana.

Walaupun berdekatan dengan daerah backpacker yang kuat, ia tetap mengekalkan suasana ketenangan. Nikmati permulaan yang santai hingga hari ini dan nikmati beberapa orang yang lembut menonton - ada spektrum keseluruhan di sini; ada yang sedang dalam perjalanan untuk bekerja; terdapat anak-anak yang melepak, dan kemungkinan akan ada kelas t'ai chi yang berlaku, dengan para peserta menjalankan gamut masyarakat Thai. Duduklah, berehat dan tonton bot-bot di bawah Sungai Chao Phraya.

SARAPAN

Thailand terkenal dengan makanan jalannya dan kawasan sekitar Banglamphu adalah tempat yang baik untuk dimanjakan. Cobalah penjual jalanan yang menjual mangga hijau atau nanas dengan gula pasir garam. Jangan bimbang tentang makan makanan jalanan; selagi anda selesa makan bergerak atau makan di tepi jalan, anda akan baik-baik saja. Tetapi pilih tempat yang kelihatan agak bersih, dan idealnya mempunyai beberapa pengunjung lain (walaupun populariti tidak selalu menjadi tanda kualiti). Sekiranya keraguan, tanyakan kepada orang tempatan yang akan menunjukkan arah anda ke arah yang betul.

Jika anda memerlukan sarapan gaya Barat yang lebih Barat di Bangkok, lompatlah di tuk-tuk dan menuju ke bandar Crêpes & Co (18/1 Sukhumvit Soi 12). Ia tidak murah dibandingkan dengan tambang Thai, tetapi tempat ini bernilai perjalanan. Ia agak sukar untuk ditemui, tersembunyi jauh di lorong di Jalan Sukhumvit, tetapi ia adalah sebuah oasis yang indah di tengah-tengah bandar, dengan kawasan teres dan dalaman kayu yang menenangkan. Mereka melakukan crêpes yang manis dan gurih, tetapi terdapat pelbagai hidangan jika anda suka sesuatu yang berbeza. Brunch di hujung minggu di sini sangat popular, tetapi anda boleh mengelakkan tergesa-gesa dengan pergi pada pagi hari kerja.

MID-MORNING

Masa untuk diterokai. Bandar ini mudah dinafikan dengan tuk-tuks di setiap sudut, sebuah sistem bas tempatan yang baik, MRT bawah tanah dan Skytrain lapangan terbang (juga dikenali sebagai BTS).

Sekiranya ada satu perkara yang baik untuk Bangkok, ia berbelanja. Daripada emporium pereka ke pasaran yang luas, barangan elektronik untuk khazanah antik, anda boleh membeli apa sahaja dan segala-galanya di sini. Pusat-pusat popular termasuk MBK - mengambil Skytrain dari Sukhumvit ke Stadium Nasional dan anda tidak boleh ketinggalan. Kedai menjual campuran barangan elektrik, pakaian dan makanan dan terdapat beberapa tawaran yang baik di sini. Ingatlah untuk menuntut cukai dari pembelian di lapangan terbang.

Jika anda berada di Bangkok pada hujung minggu, dan lebih suka pengalaman membeli-belah anda sedikit lebih banyak, maka lawatan ke Pasar Weekend Chatuchak adalah suatu keharusan. Ambil Skytrain ke Mo Chit pada akhir baris dan ikuti orang ramai. Pasar mencerminkan kawasan bandar Bangkok di miniatur (ia adalah pasaran terbesar di Thailand, tersebar lebih dari 14 hektar / 35 ekar), jadi luangkan masa anda. Di sini anda akan menemui semua jenis perhiasan, perabot, buku, barangan antik dan pakaian - ia adalah tempat yang bagus untuk mengambil hadiah. Jika anda suka fesyen, elakkan bakat dan sokongan bakat muda dengan pergi ke gerai siswazah fesyen (anda akan dapat memilih ini kerana pakaian mereka cenderung untuk menjadi quirkier dan anda tidak akan menemui mereka di setiap gerai lain). Berhenti di sini untuk makan tengahari; terdapat banyak gerai makanan yang baik, bersedia untuk menambah pembeli yang lelah. Satu mangkuk lazat som tam (salad betik pedas) sepatutnya bertemu dengan anda pada sebelah petang.

AFTERNOON

Panas petang di Bangkok bahkan mempunyai pencari matahari yang paling suka mencari jalan untuk menyejukkan diri. Salah satu pilihan adalah pergi ke Sekolah Urut Wat Pho Thai (Soi Phenphat), di mana ramai tukang urut negara dilatih. Rawatan terdiri daripada kaki sederhana menggosok ke urut badan Thai sepenuhnya. Berhati-hatilah, urutan Thai tradisional cenderung kepada pelbagai retak belakang tetapi anda akan merasakan selepas kesan-kesan segera!

Sekarang santai, anda akan dapat menikmati pemandangan dengan apresiasi baru. Penggemar kebudayaan dimanjakan untuk pilihan dengan kuil dan kuil (kuil) di sekitar kota. Mulakan dengan Wat Pho (Kuil Sang Buddha yang Merinding), di mana sekolah urut merupakan bahagian. Patung emas 46m panjang (151 kaki) Buddha adalah pemandangannya sendiri, dan kuil adalah yang terbesar dan salah satu yang tertua di bandar.

Atau, jika anda lebih menghargai pandangan yang baik, angkat teropong anda dan pergi ke Gunung Emas di Wat Saket (Thanon Wora Chak dan Thanon Boriphat) kira-kira 3km (2 batu) dari sini. Berjalan ke kubah yang berkilauan di puncak itu tidak mengambil pemandangan panorama kota yang panjang dan indah yang menawan di bawah penantian.

MINGGU

Di bandar yang sibuk seperti Bangkok, ia akan menjadi rasa malu untuk mengehadkan pengalaman makan anda ke empat dinding restoran hotel anda.Pasar jalan adalah satu cara untuk pergi, dan Chinatown mempunyai beberapa yang paling luas. Kejiranan ekspat di sekitar Sukhumvit mempunyai pelbagai pilihan antarabangsa dan ia adalah lokasi Perpustakaan (Sukhumvit 24), sebuah kafe gaya Jepun yang menyajikan makanan Thai dan Jepun yang baik pada harga yang berpatutan. Mulakan dengan versi wain pandan yang inovatif sebelum bergerak ke salah satu kari Thai.

Selepas makan malam, tiba masanya untuk merasai keseronokan kehidupan malam di Bangkok. Jika anda ingin bersikap sopan dan canggih, tinggal di kawasan Sukhumvit. Bed Supperclub yang kelihatan futuristik (26 Sukhumvit Soi 11) menarik yang berani dan cantik masyarakat Thai, serta ekspatriat mencari masa yang baik. Patpong terkenal dengan bar pergi-pergi dan hiburan larut malam. tetapi kawasan itu tidak lagi menjadi kumuh seperti dulu. Sekiranya ia murah, berantakan dan bergaduh anda, cuba Khao San Road, yang mempunyai banyak pub 'Irish' tersandung. Hati-hati, kerana di Bangkok pelan terbaik dapat dengan mudah dialihkan dari padang, ke lubang kelinci dan ke dalam ajaib yang tidak pernah anda cari.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Bangkok, lawati kami Panduan perjalanan Bangkok.



Beri Kami Pendapat Anda