10 perkara untuk dilihat dan dilakukan di Wrocław

Dengan perayaan seni bina barok dan kehidupan malam yang paling hidup di Poland, Wrocław adalah bandar yang menang untuk pelancong yang lebih berani

Kota keempat terbesar di Poland dinamakan Modal Kebudayaan Eropah pada tahun 2016. Sejak itu, bandar telah berkembang pesat - kawasan kejiranan yang memudarinya kini menarik para pengarah filem, butik-butik yang muncul dalam blok perumahan tahun 1970, dan terdapat tempat makan dan makan dengan perbezaan. Berikut adalah 10 perkara yang tidak terlepas apabila melawat Wrocław.

1. Ikuti jejak kerdil

Di Wrocław, gnomes tunda di pintu dan ayunan dari tiang lampu. Mereka berasal dari penangkapan anti-penubuhan oleh gerakan Alternatif Orange pada tahun 1980-an. Dengan bersungguh-sungguh mengisytiharkan bahawa peraturan yang melarang demonstrasi tidak digunakan untuk gnomes, banyak orang kerdil ini menunjukkan semangat yang tak ternama, termasuk patung gnome yang pertama yang bersiap memegang batu di belakangnya (melihatnya di sudut Świdnicka dan Kazimierza Wielkiego). Pada masa kini terdapat lebih daripada 300 patung kerdil, yang mengandungi karikatur aneh dari penduduk Wrocław. Jejaki jejak dengan peta dari pejabat maklumat di Market Square.

Jalan orang kerdil di Pasar Squareottoflick / shutterstock

2. Cari seni canggih di Nadodrze

Utara Sungai Odra terletak dengan cepat mengubah Nadodrze. Kedai-kedai kerajinan dan galeri bersaiz pint berkembang di kawasan kejiranan sekali ini, sekalipun tahun 1970-an blok menara dan runtuhan rumah art deco masih berfungsi sebagai peringatan yang mengagumkan di masa lalu. Aksesori rajutan dan perhiasan jantung anatomi melawan ruang di Macondo (alamat: Pomorska 19), galeri bergaya yang bertujuan untuk mengaburkan garis antara apa yang mungkin dan mustahil. Sementara itu, melayari lukisan dan patung di Galeria G (alamat: Jedności Narodowej 47) merasakan seperti mengomel di loteng seorang makcik yang aneh eksentrik.

3. Menyelam ke dunia Hydropolis yang pelik

Hydropolis (alamat: Na Grobli 19-21) adalah ruang pameran yang paling nyata (dan interaktif) di Wrocław. Langkah di bawah tirai akuatik muzium air disiplin ini untuk menemui jisim mata audio-visual yang mendalam dan pemasangan yang terang. Itik ke dalam lounge filem yang menunjukkan filem-filem tentang ekologi di bawah laut, menyembah altar simbol air yang bersinar dalam agama dunia, dan merentangkan kerusi santai untuk menonton unjuran lautan. Siapa yang peduli bahawa ia adalah 480km (298 batu) ke laut?

4. Bask dalam sejarah di Dewan Centennial

Dewan Centennial yang berbentuk pinggir (alamat: Wystawowa 1) adalah keajaiban seni bina yang tersenarai di UNESCO. Dilengkapkan pada tahun 1913, ia mendapat pujian untuk reka bentuk yang elegan dan memecahkan rekod untuk pembinaan konkrit. Kerosakan terlepas semasa Perang Dunia II, ia merupakan titik pertemuan para penunjuk perasaan semasa gerakan Solidarność pada 1980-an untuk hak-hak pekerja dan masih dirujuk sebagai Katedral Demokrasi.

Centennial HallSanti Rodriguez / shutterstock

5. Lose yourself in Triangle Bermuda Wrocław

Bangunan pasca perang di Oława, timur Wrocław, tidak disentuh oleh perkembangan yang Steven Spielberg menembak bahagian-bahagian filem Bridge of Spies di sini. Dalam filem ini, ketiga-tiga lorong yang menakutkan itu berdiri di Berlin untuk ketinggian subterfuge Soviet - satu-satunya perubahan yang diperlukan adalah rasa tidak puas hati dari beberapa hidangan satelit. Oława dikenali sebagai Segitiga Bermuda Wrocław, terima kasih kepada masa lalu yang tidak menyenangkan: ia bercanda bahawa jalan-jalan ini dapat membuat barang-barang (dan orang-orang) hilang. Ia tidak lagi menghormati reputasi keruh ini, jadi pelawat dapat merasakan suasana meriah tanpa takut bersemangat.

6. Cenderung mencipta semula masakan Poland

Menu-menu Eropah Tengah adalah berat dalam sup bit dan bola-bola meriam, dan walaupun tiada kekurangan makanan di Wrocław, ia juga mempunyai pilihan restoran vegan yang menyegarkan. Bar Vega (alamat: Rynek 27a) hidangan bebas daging mengambil potongan-potongan Poland dan gulungan kubis boneka, manakala Green Way (alamat: Legnicka 60) bungkus pierogi (ladu) dengan kacang dan brokoli. Untuk sesuatu yang klasik, cuba ZZtop (alamat: Kazimierza Wielkiego 25 / 1a) di mana 'ZZ' bermaksud zupy i zapiekanki, sup dan tofu dibungkus dalam cendawan dan keju cair.

Dewan Bandaraya OławaCCat82 / shutterstock

7. Tempatkan lampu penerangan Pulau Cathedral

Para imam dan biarawati yang robek masih dapat dilihat menyeberangi jambatan sekitar Ostrów Tumski (Pulau Katedral), kawasan tertua dan paling rohani Wrocław. Hanya timur laut di Old Town, tempat suci ini mempunyai kilauan tambahan selepas gelap: ia adalah satu-satunya tempat di bandar yang diterangi oleh lampu gas. Tiba sebelum matahari terbenam untuk melihat seorang pencap lampu, yang memakai topi dan topi hitam, memanjangkan tirusnya kepada setiap orang; kawasan yang mempesonakan ini adalah satu-satunya dua tempat di Eropah di mana pencahayaan kuno berlaku dengan tangan (yang lain adalah Brest, Belarus).

8. Perjamuan di penjara bersejarah

Bangunan zaman telah menemui tujuan baru dalam Wrocław moden. Bangkai berayun Stare Jatki, lorong tukang daging lama, telah ditukar untuk kedai-kedai cenderamata. Di penjara lama (alamat: Więzienna 6), penahanan sekarang sepenuhnya secara sukarela: bilik berkereta batu berkubah bermain host untuk makan dan minum di Motyla Noga, sebuah gastropub dengan pilihan yang kaya di bir dan masakan Poland. Satu-satunya penghuni yang tidak dapat melarikan diri adalah patung kerdil yang dirantai ke bingkai tingkap.

Pierogijoannawnuk / shutterstock

9.Pengalaman suku Yahudi yang dirahmati

Walaupun sejarah Yahudi Wrocław bermula pada abad ke-12, imigresen pasca-Perang Dunia II mendorong penduduk Yahudi. White Stork Synagogue, satu-satunya rumah ibadat di Wrocław yang tidak dimusnahkan sewaktu pendudukan Nazi, kini menjadi tapak ibadat utama bagi Yahudi Yahudi di bandar ini. Berdekatannya, restoran bertema Yahudi dan kafe-kafe buku berkembang dan satu contoh yang baik ialah CIŻ Café (alamat: Pawła Włodkowica 9), tempat berkhayal untuk snek kosher dan kopi yang sangat baik.

10. Panorama Racławice

Lukisan yang luar biasa, 360 darjah ini adalah daya tarikan budaya terpanas Wrocław. Ia menggambarkan Pertempuran Racławice pada tahun 1794, di mana penduduk tempatan bangkit dan mengalahkan tentera Rusia yang mendudukinya. Ia merupakan sumber kebanggaan tempatan dan nasional.



Beri Kami Pendapat Anda