10 perkara untuk dilihat dan dilakukan di Mons

Van Gogh datang ke sini untuk menjadi pendakwah dan setiap tahun penduduk tempatan membunuh naga. Selamat datang ke Mons, kata Rudolf Abraham, Ibukota Kebudayaan Eropah 2015.

"Lori dan saya tidak dapat memecah kota ... kepada Mons." Bukan frasa yang sering anda dengar, saya mengesyaki. Dan itu tidak menghairankan: dengan orang-orang seperti Brussels, Ghent, Bruges dan Antwerp untuk bersaing, tidak hairanlah kota Belgium yang kecil ini dihilangkan dari perjalanan perjalanan.

Tetapi semua yang ditetapkan untuk berubah. Awal tahun ini, bandar ini menjadi Modal Kebudayaan Eropah 2015, sebuah gelaran yang dikongsi dengan Plzeň di Republik Czech. Terdapat program acara yang dijadualkan sepanjang tahun, tetapi apa lagi yang boleh diharapkan oleh pengunjung dari bandar? Kami mengumpul perkara terbaik untuk dilihat dan dilakukan di Mons.

1) Adakah Doudou

Apa? The Doudou adalah jambore tahunan yang juga dikenali sebagai Ducasse de Mons, yang melibatkan pembunuhan beramai-ramai model naga dan pertarungan jalanan besar yang memaparkan pundi kandung lembu, secara semulajadi.

Pesta ini bermula pada tahun 1349 apabila pihak berkuasa memutuskan untuk membuat perbarisan sebuah kuil ke Waltrude (bandar pelindung santo) melalui bandar untuk menangguhkan wabak tersebut. Ia bekerja, entah bagaimana, dan tradisi itu telah bertahan sejak itu. The Doudou berlangsung di Trinity Ahad (31 Mei 2015) dan telah ditulis dalam senarai Karya UNESCO Karya Warisan Lisan dan Tidak Berwujud Kemanusiaan.

2) Lawati rumah Van Gogh

Setelah gagal sebagai peniaga seni dan sekali lagi sebagai guru sekolah, pada tahun 1879 Van Gogh yang tergelincir datang ke Cuesmes (pinggir bandar kelas pekerja di Mons) untuk menjadi pendakwah. Malangnya, dia gagal juga. Jadi dia mengambil pensil dan mendapati pelukis seni melukiskan penambang di kolar tempatan.

Pada masa dia meninggalkan pada tahun 1880, Van Gogh telah menemui panggilannya sebagai seorang artis. Malangnya, dia memusnahkan sebahagian besar kerja yang dihasilkannya pada masa-masa awal, tetapi peminat boleh menyembunyikan hidungnya di rumahnya, Maison Van Gogh, dan mengetahui bagaimana rantau ini membentuk karirnya.

3) Terokai Beaux Arts de Mons

The Beaux Arts de Mons (BAM) memaparkan jadual pameran sementara yang sentiasa berubah dari beberapa artis terkemuka di dunia. Kerja-kerja oleh Andy Warhol sebelum ini telah menghiasi dinding, tetapi kemuncak untuk 2015 adalah sebuah pameran bertajuk 'Van Gogh dalam Borinage: Kelahiran seorang Artis'.

Pameran itu meneroka perkembangan Van Gogh sebagai seorang artis di daerah perlombongan arang batu Borinage, tepat di luar Mons. Ia berakhir pada 18 Mei, tetapi mereka yang melawat kemudian pada tahun ini (17 Okt-24 Jan) dapat melihat pameran yang sama-sama menarik yang didedikasikan untuk Paul Verlaine, yang dipenjarakan di Mons pada tahun 1873 selepas menembak penyair sesama, Arthur Rimbaud, dalam kemarahan yang cemburu.

4) Perihatkan barang di Pasar Minggu

Tradisi yang dihormati untuk ramai penduduk Mons adalah lawatan ke Pasar Ahad, yang diadakan setiap minggu di Tempat Nervienne yang berdaun. Penjaja yang bersahaja menjual segala-galanya dari barangan antik dan buku ke buah-buahan dan sayuran segar. Serta menjadi tempat yang bagus untuk mendapatkan hasil serantau yang murah - keju, hams, kesesakan - ramai penduduk datang hanya untuk menaikkan suasana santai dan menonton dunia pergi dengan kopi atau bir.

5) Makan di Grand Place

Dikelilingi oleh beberapa seni bina yang indah, termasuk Dewan Bandar Raya abad ke-15, Grand Place mempunyai banyak bar dan restoran yang hebat. La Cervoise (Grand Place 25) mempunyai pemilihan bir yang berani dan menghidangkan makanan Wallonia yang tipikal (coretan, frit, moules, dan sebagainya). L'Excelsior (Grand Palace 69) yang dihormati adalah kegemaran lain, yang menyajikan bir dan masakan tempatan yang sangat baik pada tahun 1930-an mengelilingi. Untuk menghantui kepala ke berhampiran Marché aux Herbes, sebuah dataran kecil berhampiran kampus universiti.

6) Mendaki belfry

Belfry yang disenaraikan oleh UNESCO adalah satu-satunya belfry Belgium yang dibina dalam gaya Baroque. Ia terletak di atas bukit kecil di pusat bandar dan menawarkan pandangan terbaik Mons. Sepanjang 2015 bukit akan dinobatkan oleh pemasangan cahaya yang memukau oleh Cédric Verdure. Harus lihat pada waktu malam.

7) Membawa monyet bertuah

Sama seperti Plzeň mempunyai malaikat bertuah, Mons mempunyai bertuah ... sesat, monyet. Arca logam kecil (Le Singe du Grand Garde, untuk memberikan gelarnya yang tepat) terletak di luar Dewan Bandaraya. Tradisi mengatakan bahawa apabila lulus, anda harus meletakkan tangan kirinya di kepalanya dan membuat harapan. Sememangnya, ini akan menjadi kenyataan.

8) Berkunjung ke Le Grand-Hornu

Satu keping Yorkshire di luar bandar Belgium ... atau kelihatannya. Kompleks perlombongan mungkin membosankan, tetapi Grand-Hornu yang disenaraikan oleh UNESCO adalah sesuatu yang agak. Dating kembali ke awal abad ke-19, pembangunan bata merah yang mengagumkan ini dikelilingi oleh barisan kemas rumah para pekerja, yang membayangkan penglihatan utopia dari pencipta Henri De Gorge. Layak lawatan, walaupun nama anda bukan Arthur Scargill.

9) Ingat Pertempuran Mons

Mons mempunyai kepentingan khusus untuk pelawat dari Inggeris, kerana di sini, sebelum Pertempuran Mons pada bulan Ogos 1914, bahawa kejatuhan pertama British di WWI jatuh. Persendirian John Parr dikebumikan di Tanah Perkuburan Tentera St Symphorien, di luar Mons, bersama Pribadi George Ellison, yang dibunuh di sini 90 minit sebelum gencatan senjata November 1918, menjadikannya askar British terakhir yang dibunuh semasa Perang Besar.

10) Mengalami Karnival Binche

Terletak 10km (6 batu) di timur Mons, bandar kecil Binche menjadi tuan rumah salah satu karnival Shrovetide yang paling mewah di seluruh Eropah.Mengambil tempat pada hari Ahad, Isnin dan Selasa sebelum Ash Wednesday, perayaan itu melihat orang tempatan yang dikenali sebagai Gilles - perarakan melalui jalan-jalan dalam pakaian yang rumit, memaparkan loceng, topeng lilin dan topi bulu burung unta. Gilles membuang oren pada orang ramai dan dipukul oleh seseorang dianggap nasib baik - dengan asumsi ia tidak memecahkan hidung anda.

Dan akhirnya…

11) Sediakan bir di La Pompe Benoit

Sebelum anda meninggalkan Mons, anda benar-benar perlu menaikkan bar di La Pompe Benoit (Grand Rue 78). Sebuah institusi tempatan, pemborongan Belgium tradisional ini mempunyai pemilihan bir Trappist yang tak tertandingi dan dindingnya dihiasi dengan dulang bir antik.

Seperti ini? Kemudian baca ini:

Minum seperti tempatan di Prague
10 perkara untuk dilihat dan dilakukan di Plzen



Beri Kami Pendapat Anda