10 perkara untuk dilihat dan dilakukan di Baku

Dari gunung berapi lumpur yang menggelegak ke bar langit, kita mencari beberapa kemunculan yang lebih mengagumkan dari modal kecil yang dilawati di Azerbaijan.

Musim panas ini, ibukota Azeri Baku akan menembusi nukleus sejagat apabila menjadi tuan rumah Sukan Eropah yang pertama, satu acara sukan monolitik yang memunculkan atlet terkemuka Eropah terhadap satu lagi.

Walaupun Baku adalah bandar yang sangat membahagikan pendapat, destinasi Timur-bertemu-Barat yang sibuk mempunyai daya tarikan yang cukup untuk meniup walaupun skeptis terbesar. Berikut ialah 10 perkara terbaik untuk dilakukan di Baku:

1) Terokai teras sejarah Baku

Dinding batu yang memukau dan jalan-jalan berbatu di Old City yang disenaraikan di UNESCO Baku adalah gangguan perhatian dari bangunan pencakar langit kaca dan blok pangsapuri mewah yang menguasai seluruh kota.

Di dalam teras berdinding, sejarah telah ditinggalkan dengan baik sahaja. Menaiki Menara Maiden abad ke-12 untuk pemandangan udara dari labirin lorong di Old City dan menara penternakannya, sebelum melawat Istana suci Shirvanshahs - sebuah peringatan yang merangkumi makam ahli falsafah Seyid Yahya Bakuvi, sebuah rumah mandian abad ke-17 dan sebuah paviliun batu hiasan.

Selesai dengan melayari kedai-kedai antik yang mengagumkan yang menempati ruang dinding antara masjid-masjid kecil. Lain-lain acara bersejarah termasuk butik tradisional, galeri seni dan Muzium Mini Buku Baku.

2) Menyaksikan kelahiran tontonan sukan

Ibukota Tanah Api akan menyala pada bulan Juni 2015, ketika lebih dari 6.000 atlet turun ke kota untuk bersaing di Sukan Olimpiade pertama. Segera didirikan stadium-stadium gergasi, bersinar akan menjadi tuan rumah pelbagai disiplin Olimpik dari tinju ke bola sepak pantai.

Walaupun soalan yang tidak dapat dielakkan timbul daripada perbelanjaan besar di negara di mana pendidikan dan penjagaan kesihatan asas sangat kurang, insentif untuk mengekalkan harga tiket serendah 5 manat (£ 3) telah membantu menaikkan sokongan tempatan.

3) Cari tawaran purba di rantau ini

Sebuah perjalanan singkat dari lampu neon Baku terletak Taman Negara Gobustan, landskap separa padang pasir yang unik yang telah dianugerahkan status Warisan Dunia UNESCO pada tahun 2007.

Walaupun ramai pelawat bercita-cita untuk merapatkan pukulan gunung berapi lumpur yang bergelora di sekitar taman, nilai sebenar Gobustan dalam koleksi seni gua yang luar biasa. Tapak ini adalah rumah kepada sekitar 6,000 petroglif prasejarah, dengan lukisan terperinci yang menggambarkan kewujudan manusia primitif.

4) Hidupkan kehidupan yang tinggi dari taipan minyak

Minuman yang cepat (dan berputar) di bar langit berputar 25 lantai Hilton Hotel adalah salah satu cara terbaik untuk menyerap langit Baku yang menakjubkan pada waktu malam. Sama ada itu bir mahal, sofa mewah atau bau cerut mahal di dalam rumah, sukar untuk tidak berasa seperti hartawan minyak yang sombong sebagai kejuruteraan moden yang perlahan-lahan berputar.

5) Debu pada sejarah anda

Walaupun sebuah muzium yang didedikasikan untuk permaidani berbunyi seperti jahitan, Azerbaijan Carpet Museum sebenarnya menyoroti sejarah bergelora negara melalui medium permaidani dan alas lantai.

Sebagai perhentian menonjol di Silk Road, Azerbaijan terkenal dengan permaidaninya dan karya berwarna-warni yang dipamerkan di sini sangat menarik. Sememangnya, anda boleh mendapatkan tangan anda pada beberapa barangan yang sah di kedai di lokasi juga.

Masih tidak yakin? Kemudian mungkin ia membantu untuk mengetahui bahawa keseluruhan struktur berbentuk seperti karpet itu sendiri. Sekarang ini sekurang-kurangnya bernilai gambar.

6) Nikmati beberapa sambutan hangat

Tidak ada masa yang lebih baik untuk menangkap sekilas budaya tradisional Azerbaijan daripada semasa Festival Novruz setiap musim bunga.

Diharamkan semasa pemerintahan Soviet, kemuncak sambutan minggu ini adalah melompat api; satu akta yang dikatakan 'membakar' sebarang masalah yang berlarutan dari tahun sebelumnya. Kepala ke pantai untuk yang terbaik memaparkan bertema api.

7) Makan seperti tempatan

Pemandangan tempat makan Baku telah benar-benar lepas dalam beberapa tahun kebelakangan ini ketika para restaurateur berebut-rebut atas diri mereka untuk memakan selera riche nouveau di kota ini.

Zest Lifestyle Café (JW Marriott Hotel, 674 Azadliq Square), Restoran Yuukai (Jumeirah Bilgah Beach Hotel, 94 Gelebe Str) dan Fireworks Urban Kitchen (juga di Marriott) adalah beberapa tiket terpanas di bandar, menawarkan segalanya dari Mediterranean hingga Jepun tambang.

Jika restoran highfalutin dan bil mata menjauhkan rasa tidak enak, menempah meja di Kafe Araz (Fountain Square), sebuah restoran tradisional yang menyajikan beruang sejuk dan makanan Azeri asli dalam sekeliling bersahaja.

Buka 24/7, Araz dipenuhi dengan meja kayu kecil dan udara tebal dengan asap shisha. Sapu dan semak menu yang merangkumi semua yang menawarkan segalanya dari steak ke plov (hidangan beras tradisional Azeri). Berdekatan Firuza (Eliyarbeyov kuc 14) adalah satu lagi penubuhan yang baik, menyajikan hidangan serantau tradisional dengan harga yang jujur.

8) Strut di sepanjang salah satu promenade terpanjang di Eropah

Refreshingly hijau dan luas, dan mendapat manfaat dari angin laut, Baku Boulevard adalah salah satu kawasan yang paling menyenangkan di bandar. Ia berkeluasan 3km (1.9 batu) di sepanjang pinggir Laut Caspian, menghubungkan dua dataran bandar yang paling bersejarah, Bendera Kebangsaan dan Kebebasan.

Walaupun pelarian itu menyenangkan dengan sendirinya, ia dipertingkatkan dengan beberapa pemasangan seni yang mengasyikkan di sepanjang laluan, dari patung-patung moden yang menyerlahkan adegan seni yang sedang berkembang di bandar, struktur kayu yang mempunyai kepentingan sejarah atau ketukan terapung misterius yang membingungkan orang ramai.

9) Berkunjung ke Fire Mountain

Walaupun bukit yang lebih jelas daripada gunung, Yanar Dag (dikenali dengan nama samaran 'Fire Mountain') adalah pemandangan yang mempesonakan dan menarik.

Mengikut legenda tempatan, tembok api terbakar 10m panjang (33 kaki) bermula selepas gembala gembira dengan sengaja menyalurkan aliran gas di bawah apabila berhenti sejenak rokok, walaupun penjelajah legenda, Marco Polo, memerhatikan api di sini sejauh abad ke-13 . Cermin mata yang paling baik diperhatikan pada waktu malam.

10) Menikmati beberapa seni bina moden yang hebat

Kanak-kanak poster yang belum pernah berlaku di bandar ini, Heydar Aliyev Center yang terkenal dengan kaca yang cantik dan cantik itu hanya menakjubkan. Dibina pada tahun 2012, keajaiban seni bina melengkung telah dimodelkan pada tanda tangannya, Heydar Aliyev, presiden pertama Azerbaijan yang bebas.

Di dalamnya, struktur itu merangkumi auditorium, dewan galeri dan muzium yang menganjurkan pameran sementara dan tetap, yang terdiri dari pameran kereta klasik kepada artifak sejarah.


Menikmati ini? Kemudian anda juga mungkin menyukai ciri-ciri berikut:
Adakah Baku memusnahkan warisannya?
Azerbaijan: Di luar Permainan Baku



Beri Kami Pendapat Anda